لوگو تارک خودرو
گشتاور خروجی موتور خودرو چیست؟

گشتاور خروجی موتور خودرو چیست؟

به گزارش تارک خودرو: عامل مؤثر در گشتن هر جسم به دور محوری را گشتاور نیرو یا لنگر و یا تورک ( Torque ) می‌نامند .

گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر نیرو بستگی دارد . گشتاور یک کمیت برداری بوده و یکای آن در سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها، نیوتن متر است .

از تعریف فوق جز مهندسین مکانیکی که علاقه به این مبحث را دارند ، بیشتر کسی متوجه نخواهد شد ، البته این تعریف بسیار کامل ، جامع و درست است ، ولی در زبان خودرو ، که همه چیز به سادگی مطرح می شود ، این تعریف جایگاهی ندارد .

گشتاور به معنی ، نیروی وارد شده ( نیروی اعمال شده ) به جسمی می باشد ، که از فاصله محل وارد شدن نیرو به محلی که قرار است نیرو به آن وارو شود ، فاصله ای وجود داشته باشد ( حتی اگر این فاصله ۱ میکرو متر یا یک میلیونوم متر باشد ).

به عنوان مثال ، زمانی که آچاری را برای سفت نمودن پیچی استفاده می نمایید ، از دست شما که آچار را نگه داشته است ، به پیچی که در حال سفت نمودن آن هستید ، گشتاوری وارد می شود . برای محاسبه این گشتاور ، میزان نیرویی که دست شما به آچار وارد می نماید را در طول آچاری که مورد استفاده قرار می دهید ، ضرب نموده و عددی که بدست می آید بر حسب نیوتن متر و یا پوند بر فوت می باشد .

در خودرو این اعداد با توجه به دستگاه دینامومتر (Dinamometro ) بدست می آید . البته همیشه بر روی نمودار ، اسب بخار بر حسب دور بر دقیقه ، نمودار دیگری وجود داشته که تورک به آن گویند و آن نیز بر حسب دور بر دقیقه سنجیده می شود .

برای اینکه درک بهتری از تورک داشته باشیم باید به این نکته اشاره داشته باشم ، که همه ما در موقع رانندگی پس از رسیدن به دور موتوری خاص ، نسبت به تعویض دنده اقدام می نماییم ( در سیستم تعویض دنده دستی ) ، البته در خودروهایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک هستند ، اینکه در چه دور موتوری عمل تعویض صورت گیرد با توجه به نوع رانندگی و نوع برنامه پیش فرض برای رانندگی در نظر خواهند گرفت .

البته این را باید بدانیم که موتور هر خودرویی در یک دور موتور مشخص حداکثر خروجی گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد و این دور موتور که به صورت بازه و یا عددی خاص بوده است را ، بهترین زمان تعویض دنده بوده و بهترین حالت مصرف سوخت خودرو را اکثرا در این دور موتور بدست می آورند .

پس دانستن حداکثر گشتاور خودرو که در چه دور موتوری در اختیارمان قرار خواهد گرفت به ما کمک نموده تا بتوانیم ، بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب نماییم و به بهترین سیکل مصرف سوخت برسیم .

▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼

تعمیرگاه تویوتا: ارائه خدمات و تعمیرات تخصصی خودروهای تویوتا ( toyota ) و لکسوس

تلفن تماس: ۰۲۱۴۴۹۰۵۶۲۰ – ۰۹۱۰۳۰۰۳۰۰۴

▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲

خلاصه مقاله: گشتاور یک کمیت فیزیکی است در حرکت چرخشی که به بزرگی نیرو و مسیر و مکان اثر بستگی دارد. گشتاور یک کمیت برداری بوده و یکان آن در سامانه استاندارد بین المللی یکاها، نیوتن متر است. دانستن حداکثر گشتاور خودرو به ما کمک می کند که در چه دور موتوری بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب نماییم و بهترین سیکل مصرف سوخت برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *