لوگو تارک خودرو
چرخ و تایر یکپارچه (Tweel)

چرخ و تایر یکپارچه (Tweel)

به گزارش تارک خودرو: Tweel (که مختصر شده ی تایر و چرخ (Tire and Wheel) است) نمونه ی آزمایشی است که توسط شرکت میشلین طراحی شده است. در این طرح، از فشار باد استفاده نشده است؛ در این طرح از فشار باد استفاده نشده است؛ بنابراین امکان ترکیدن و کم بادی تایر نیز وجود ندارد. در عوض پره های انعطاف پذیری از جنس پلی اورتان برای آن در نظر گرفته شده است، که از آنها بر روی قسمت خارجی رینگ استفاده می شود.

اگر مشکلات و نواقص نمونه ی آزمایشی طرح برطرف گردد (از قبیل تولید صدا و ارتعاش در سرعت های بالا)، اولین تقاضای استفاده از آن ممکن است در بین نیروهای نظامی مطرح شود. جایی که از دست ندادن باد تایر می تواند در محیط های سخت و خطرناک، برای خودروهای جنگی مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.

در حال حاضر از Tweel برای استفاده در سرعت های پایین و تحت بارهای کم، از قبیل ویلچر و تجهیزات ساختمانی، استفاده می شود.

اگر بهبود نمونه های میشلین با برنامه ریزی دنبال شود، ممکن است نمونه هایی از این طرح برای استفاده در خودروها تا سال ۲۰۱۶ فراهم شود. این طرح را می توان به نحوی بهبود بخشید که خروجی چرخ و تایرهای معمولی را ارتقا بخشد. چرا که این طرح، قابلیت افزایش استحکام جانبی، بدون از دست دادن راحتی سرنشین را داراست. همچنین آزمایشات انجام شده بر روی خودروهای مجهز به این چرخ و تایر نشان می دهند، که مقاومت غلتشی این طرح به اندازه ی ۱۵ درصد تایر و چرخ معمولی و مرسوم است.

Tweel شامل نوار تقویت شده ای از لاستیک تایرهای مرسوم با آج های قالب ریزی شده است؛ که این نوار برش خورده (Shear Band) در زیر آج (Tread)، باعث بوجود آمدن سطح تماس مناسبی بین Tweel و سطح جاده می شود. یک سری پره های مستطیل شکل جذب کننده ی انرژی از جنس پلی اورتان نیز (Flexible Spokes) در ساختمان آن بکار رفته است، که می تواند طوری طراحی شود که محدوده ی استحکامش اجازه ی کنترل فرمان پذیری را به مهندسان بدهد. توپی (طوقه) داخلی نیز شامل ساختمانی ماتریسی از جنس پلاستیک با قابلیت تغییر شکل است (A Matrix Of Deformable Plastic Structures)، که زیر بار انعطاف پذیر بوده، و تغییر شکل می دهد، و سپس به شکل اولیه خود باز می گردد.

تنظیمات زوایای چرخ

تنظیم یا میزان کردن، یکی از کلیدی ترین فاکتورهای مبحث تعمیر و نگهداری، در میزان حداکثر سایش و کارآیی تایرها به شمار می رود. علاوه بر این، میزان کردن چرخ، راحتی و پیش بینی کنترل وسیله ی نقلیه به صورت راندنی نرم و راحت و بدون خمیدگی و ارتعاشات ناخواسته را فراهم می کند. امروزه تعلیق های مدرن به تنظیم چهار چرخ دقیقی نیازمندند، که فقط از طریق سیستم های تنظیم مدرن حاصل می گردد؛ که این عمل نیز شامل حال هر دو سیستم وسایل نقلیه ی محرک جلو و عقب می شود.

میزان کردن خودروی سواری و کامیون به معنای تنظیم تعلیق وسیله ی نقلیه می باشد، نه چرخ ها و تایرها. اگر چه تنظیم سمت و سوی تایر بسیار مهم است، ولی بعد از میزان کردن تعلیق، آن نیز فراهم می شود.

در ادامه به چند فاکتور کلیدی که در میزان کردن زوایای چرخ از اهمیت بسیاری برخوردارند، اشاره می شود: ۱- کستر (Caster) 2- کمبر (Camber) 3- تو (Toe) 4- ارتفاع سواری (Ride Height)

۱- کستر:

کستر زاویه محور فرمان پذیر (قسمتی از تعلیق که تکیه گاه مجموعه ی چرخ و تایر می باشد) است، که از کنار وسیله ی نقلیه دیده می شود. به عبارتی زاویه ای که بین یک خط فرضی که در امتداد مراکز بالایی و پایینی اتصالات توپی (سیبک ها – Ball Joints) با خط عمودی ساخته می شود، مشخص کننده ی کستر است. کستر را با مقدار زاویه ای که کینگ پین با خط قائم می سازد نیز توصیف می کنند (کینگ پین محوری است که چرخ حول آن می چرخد). مقدار زاویه کستر، در احساس فرمان پذیری و پایداری خودرو در سرعت های بالا، بسیار حائز اهمیت است.

نکته: سیبک ها، قطعات کروی شکلی هستند، که به خوبی حرکت بین دو قطعه را بدون ایجاد کمترین اصطکاکی فراهم می کنند؛ در عین حال که، در معرض نیروهای کششی و فشاری نیز می باشند.

۲- کمبر:

با نگاه از سمت جلو به خودرو، کمبر با شیب درونی یا بیرونی تایر، قابل توصیف است. تنظیم کمبر، حداکثر سطح تماس تایر با جاده و تغییرات نیروی وارده را در حین حرکت وسیله ی نقلیه، تفسیر و معلوم می سازد.

کمبر یکی از آن تنظیماتی است که می تواند مناسب با عادات رانندگی تنظیم شده، و مشکلات را مرتفع سازد. بطور کلی، اگر به دور زدن خیلی تند و سریع در سر پیچ ها عادت دارید، کمبر منفی می تواند برای وسیله نقلیه شما تجویز شود؛ و اگر بیشتر در بزرگراه ها رانندگی می کنید، و با پیچ های تندی روبرو نیستید، کمبر مثبت را می توان پیشنهاد کرد.

۳- تو:

با نگاه از بالا به وسیله ی نقلیه، تواین (Toe-In) با همگرایی و تقارب، و تواوت (Toe-Out) با تباعد و واگرایی مشخص می شود.

تنظیمات Toe، برای وسایل نقلیه ی چرخ جلو محرک یا چرخ عقب محرک متفاوت می باشد. در خودروی چرخ جلو محرک، در حین حرکت خودرو، چرخ ها تمایل به نزدیک شدن به سمت یکدیکر دارند، که باید با تواوت جبران شود؛ همچنین خودروی چرخ عقب محرک، بصورت برعکس عمل کرده، و نیازمند تنظیم بصورت تواین است. در وضعیتی متفاوت از این دو، Toe را می توان طوری تنظیم کرد، که اجازه ی چرخش بصورت موازی (با Toe صفر) را در حین حرکت خودرو، برای چرخ ها فراهم کند.

۴- ارتفاع سواری:

ارتفاع راندن یا سواری (Ride Height)، بطور ساده ای فاصله ی بین فریم وسیله ی نقلیه (Vehicle’s Frame) و سطح جاده را بیان می کند. تنظیم این ارتفاع، نکته اساسی و مرجع در سایر تنظیمات چرخ است، که باید مدنظر قرار بگیرد.

اعمال سلیقه ی صاحبان خودرو، در خیلی از مواقع شامل زیاد یا کم کردن این ارتفاع نیز می شود؛ البته نباید فراموش کردکه بعد از تغییر این ارتفاع، باید زوایای چرخ ها را دوباره میزان کرد.

ارتباط نامیزانی با سایش آج تایر:

 

به خاطر داشته باشید، که جدول قبل لیستی از همه ی احتمالات نیست. اما اگر شما این نشانه ها را به خاطر بسپارید، خواهید توانست که سریعا خودروی خود را به مرکز تعمیرات برده، و از سایش بیشتر آج تایرها جلوگیری نمایید. همچنین بخاطر بسپارید، که مشکل تایرها فقط با تعویض با تایرهای جدید حل نمی شود؛ بلکه باید چاره و درمان لازم را انجام داد؛ وگرنه تایرهای جدید شما نیز بزودی مشکل تایرهای پیشین تان را پیدا خواهند کرد.

  • ارتباط قطعات فرسوده با سایش آج:

بسیاری از اوقات، قطعات فرسوده ی تعلیق نیز می توانند از دیگر دلایل نامیزانی باشند. در خودروهای قدیمی تر، فنرهای فرسوده می توانستند ارتفاع خودرو را کاهش دهند؛ که همین امر سبب تغییر هندسه ی فرمان و نامیزانی خودرو می شد. فنر ضعیف نیز می تواند سایش ناهمگون تایر را موجب شود. سایش میل فرمان می تواند به تایر امکان سرگردانی بین چپ و راست را داده، و بطور موثری مقدار Toe را در حین حرکت خودرو تغییر دهد، و سایش آج ناهمگون و غیر یکنواخت را در سطح خارجی تایر موجب شود.

نگهداری و مراقبت از چرخ (Wheel Care)

بسیار حایز اهمیت است که شما همیشه چرخ هایتان را تمیز نگه دارید. در اثر عملکرد ترمزها، دمای چرخ ها افزایش می یابد؛ این حرارت وارده باعث پخته شدن آلودگی ها و گرد بجا مانده از لنت ترمز شده، بصورت پوششی شفاف بر روی چرخ شما باقی می ماند. اگر این حالت اتفاق بیفتد، شما دیگر نمی توانید حداکثر استفاده را از چرخ خود ببرید.

وقتی چرخ های جدید خود را تمیز می کنید، از بکار بردن شوینده های شیمیایی چرخ خودداری نمایید؛ زیرا بسیاری از شوینده ها حاوی مواد قلیایی سوزآوری هستند، که می توانند باعث تیره شدن یا جدا شدن پوشش شفاف روی چرخ شوند. اگر شما خودرویتان را به طور منظم تمیز می کنید، دیگر نیازی به استفاده از این شوینده ها نخواهید داشت.

وقتی خودرویتان را می شویید، ابتدا از چرخ ها شروع کنید. چرخ ها را تنها زمانی که سرد هستند بشویید، نه بعد از یک رانندگی طولانی. ترمزها باعث افزایش دمای چرخها شده، و تمیز کردن و خشک شدن آن ها را مشکل می سازند. برای تمیز کردن چرخ ها از تکه ای اسفنج و شوینده ی ملایمی که برای شستن خودرو طراحی شده است، استفاده نمایید.

هرگز از هر نوع برس و ساینده ای برای تمیز کردن چرخ ها استفاده نکنید؛ زیرا آن ها باعث خراش و صدمه دیدن چرخ ها می شوند. بعد از اتمام شست و شوی چرخ ها و خودرو، از واکس های مخصوص برای پوشش قسمت نمایان چرخها-برای ۳ تا ۴ بار در سال یا کمی بیشتر برای کسانی که در مناطق بد آب و هوا زندگی می کنند-استفاده نمایید. این کار باعث حفظ زیبایی چرخ های شما برای مدت زمان طولانی، و همچنین جلوگیری از کثیف شدن سریع و آسیب دیدنشان می گردد.

در ادامه تعدادی از نکات مهم در رابطه با مراقبت چرخ ها بیان می گردد:

  • از تمیز کننده های مورد استفاده در خانه یا پودرهای شوینده دیگر برای تمیز کردن چرخ ها استفاده نکنید. بهترین تمیز کننده ی چرخ، محلول صابون ملایم (Mild Soap) و آب است؛ که بوسیله ی پارچه ای نرم می توانید اقدام به تمیز کردنشان نمایید. فقط در چرخ های آبکاری و جلا داده شده می توانید از جلادهنده ی چرخ آلومینیومی (Aluminium Wheel Polish) استفاده نمایید. اگر شما از این جلا دهنده (Polish) بر روی کرم، رنگ و یا چرخ های با پوشش شفاف استفاده کنید، باعث خراشیدن و تیره شدن چرخ می شوید.
  • بهتر است که از پاک کننده های به حالت بخار، که در کارواش های اتوماتیک موجود است، برای تمیز کردن خودرو استفاده نکنید.
  • هرگز از هر پاک کننده ی تایری برای تمیز کردن چرخ استفاده نکنید.
  • چرخ ها را تنها در هنگام سرد بودن بشویید. حرارت چرخ می تواند باعث گردد که صابون بر روی چرخ خشک شده، و به سختی پاک شود.
  • هر چرخ را بطور مجزا بشویید؛ زیرا با این کار از خشک شدن صابون بر روی چرخ جلوگیری می شود.
  • بعد از اینکه چرخ تمیز و خشک شد، یک پوششی از واکس خمیر مانند را بر روی آن بمالید. این کار باعث بوجود آمدن یک حصار محافظتی در برابر رطوبت می شود.

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *