لوگو تارک خودرو
درباره شرکت کیا موتورز

درباره شرکت کیا موتورز چه می دانید؟

به گزارش تارک خودرو: امروزه هر شرکتی برای پیشرفت نیاز به داشتن اطلاعات از رقبای خود دارد. اگر هم تفکر جهانی نداشتیم باز هم برای تولید یک محصول حداقل باید رقبای خود را زیر ذره بین داشته باشیم. هم اکنون تمام خط تولید خودروسازان موفق دنیا تشابهی حداقل ناچیز با خط تولید کارخانجات ژاپنی دارند. چرا که همیشه از فراگیر شدن بازارهای آن ها در سطح جهان و سرعت تولید سرسام آور آنها متحیر می شدند. و سعی بر این داشتند که با تقلید از ژاپنی ها این ضعف خود را جبران کنند. در سال ۲۰۱۶، فولکس‌واگن به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان از تویوتا سبقت گرفت. به نقل از ” رج‌ترنسفرز”، امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ اتومبیل تولید می‌شود. در سال ۲۰۱۶، بیش از ۸۸٫۱ میلییون خودرو از کارگاه‌های خودروسازان به بازار آمدند. خواننده در این مقاله بصورت جزئی با سیر پیشرفت شرکت کیا موتورز آشنا خواهد شد.

شرکت خودروسازی کره ای کیا موتورز ( به کره ای: 기아자동차 ) در سال ۲۰۱۳ با تولید ۲/۷۵ میلیون دستگاه خودرو دومین خودروساز کره جنوبی شناخته شد. کیا موتورز زیرمجموعه‌ای ازهیوندای موتور گروپ ( به کره ای: 현대 ) می باشد. هم اکنون این شرکت خودروسازی ۸ کارخانه تولید خودرو در کشورهای آمریکا، ویتنام، چین، اسلواکی دارا می باشد و دفتر مرکزی آن در سئول واقع شده. هیوندای با داشتن ۳۳٫۹۹ درصد از سهام کیا موتورز بزرگترین سهامدار آن به شمار می رود.

شرکت کیا یکی از قدیمی ترین کارخانه تولید خودرو در کره جنوبی به شمار می رود در سال ۱۹۴۴ از صنعت ساخت مفتول های فلزی و و دوچرخه سازی شروع به کار کرد اما بعدها نام شرکت خود را از «صنایع دقیق کیونگ سانگ» به کیا تغییر داد و وارد بحث ساخت و تولید خودرو شد. در این زمینه کارخانه فورد به کیا کمک کرد و در سال ۱۹۸۶ برخی از مدل های مزدا مانند مزدا فامیلا هم برای بازار داخلی و هم برای بازار خارجی (جهت صادرات) نمود. این مدل‌ها همچنین شامل کیا پراید (بر مبنای مدل مزدا ۱۲۱) و کیا آولا بودند، که در بازار آمریکای شمالی و استرالیا با نام‌های فورد فستیوا و فورد اسپایر به فروش رفت.
کیا موتورز به فاصله یکسال از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷ تولید خودروی خود را از ۲۶ دستگاه به ۹۵۰۰۰ دستگاه رساند.

شرکت کیا در سال ۱۹۹۲ در آمریکا یک شعبه از کارخانه خود را افتتاح نمود. اولین خودروی دارای برند کیا، در فوریه ۱۹۹۴ در ایالات متحده از طریق ۴ شعبه نمایندگی فروش در پورتلند، اورگن به‌فروش رفت. از آن زمان روش توسعه کیا هدفمندتر و با برنامه ریزی بیشتری شد و در سال ۱۹۹۴ توانست مدل کیا سفیا خود را از طریق نمایندگی های خود به فروش برساند.

بعد از آن نیز با تولید خودروی اسپورتیج Sportage زمینه گسترش خود را فراهم نمود.

با این حال بخاطر اوضاع بد اقتصادی آسیا در سال ۱۹۹۷ باعث شد که کیا ورشکست شود و بخشی از سهام فورد این شرکت را شرکت خودروسازی هیوندای در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد.

کیا موتورز با مدیریت هیوندای برای رقابت با مدل‌های فورد اسکورت و اپل آسترا در بازار اروپا شروع به تولید کیا منتور کرد. که با توجه به قیمت پایین توانست بازار خوبی برای خود در اروپا فراهم کند.

آنچه که باعث شد کیا منتور همچنان در رده سدان قرار بگیرد، تغییر ظاهری در بخش فیس لیفت در سال ۱۹۹۹ بود. همچنین در سال ۱۹۹۰ با هاچ بک کردن مدل کیا منتور، مدل کیا شوما را عرضه کرد.

شرکت کیا موتورز تا زمانی که خودروی کیا کردوس را تولید نکرده بود ( تا سال ۱۹۹۹ ) وارد بازار خودروهای خانوادگی نشده بود اما با وجود تولید این خودرو اقبال زیادی از آن نشد. کردوس ماشینی چهار در و در کلاس سدان و در اندازه های فورد موندئو، اما در هنگام ارائه از فورد فوکوس نیز کوچکتر بود. لازم به ذکر است کردوس از لحاظ تجهیزات در سطوح بالایی بود اما با این وجود برای مصرف کنندگان جذابیت نداشت.

شرکت کیا موتورز برای احیای عقب ماندگیش در بازار در سال ۲۰۰۱ خودروی کیا مجنتیس را راهی بازار کرد اما این خودرو نیز سرگذشت کیا کردوس را پیدا کرد. در سال ۱۹۹۹ کیا با خودروی kia sedona وارد بازار خودروهای MPV شد. ام.پی. وی‌ها اتومبیل‌های چند منظوره‌ای هستند(Multi-purpose vehicle). این نوع خودروها فضای داخلی زیادی دارند و حجم بار زیادی را در خود جای می‌دهند ولی برای عبور از معابر شهری مشکلی به وجود نمی‌آورند. کیا برای رقابت در این بازار خودروهای خود را زیر قیمت تمام خودروهای MPV موجود در بریتانیا قیمت گذاری کرد.

با فروش این مدل از خودروها تا سال ۲۰۰۴ باعث شد تا کیا در سطح اروپا و جهان خود را بصورت جدی مطرح کند. خودروی شاسی بلند اسپورتیج نیز عمومیت در سراسر اروپا فراگیر شد اما در سال ۲۰۰۲ و به بعد فروش اصلی کیا بر روی خودروی کیا سورنتو بود.

مانند هر خودروساز بزرگ دنیا کیا نیز نتوانست از بازار آمریکا چشم پوشی کند از این جهت محصولات خود را از طیف گسترده ای از شبکه نمایندگی ها شامل ۶۴۰ نمایندگی فروش عرضه می کند. شرکت کیا موتورز برای چهاردهمین سال متوالی در سال ۲۰۰۸ توانست رکورد فروش خود را در رشد سهم بازار در ایالات متحده بشکند.

از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ کیا موتورز اقدام به تولید فرمان هم برای سمت چپ خودرو و هم برای سمت راست در اروپا کرد. تمام خودروها فروخته شده کیا اسپورتیج از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۳ در کارخانه کیا موتورز آلمان تولید شد اما بعد از آن سال مجدد خط تولید کیا موتورز به کره جنوبی منتقل شد.

کیا صادرات خودروی خود به اروپا را با مینی کیا پراید استارت زد و با استقبال خوبی نیز همراه شد اما در سال ۲۰۰۰ دیگر رقبتی برای خرید آن وجود نداشت به همین دلیل تولید آن متوقف شد. این سرنوشت برای کیا ریو نیز تکرار شد و در سال ۲۰۰۱ از خط تولید این شرکت خارج شد. این شرکت در سال ۲۰۰۴ با ارائه محصول kia picanto به بازار اروپا توانست نظر آن دسته از مشتریانی که به قیمت خودرو بسیار اهمیت می دهند را جلب کند. شرکت کیا موتورز تا سال ۲۰۰۷ سابقه ۱۶ ساله صادرات را داشت. به طوری که اکنون در تمام زمینه ها به جزء رده خودروهای لوکس و اسپرت توانسته رقیبی برای دیگر خودروسازان دنیا باشد.

شرکت کیا موتورز در ایران نیز فعالیت می کند. شرکت اطلس خودرو وارد کننده محصولات کیا می باشد. اما با این حال نیز کیا سراتو و سراتو آپشنال نیز کارخانه سایپا مونتاژ می شود.

نام «کیا» برخاسته از نامی چینی-کرهای است که شامل کلمه «کی» (برآمدن) و «آ» (به معنای آسیا) است. بهاختصار نام این شرکت معنای «برآمده از آسیا» را القا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *