لوگو تارک خودرو
درباره شرکت فولکس واگن

درباره شرکت فولکس واگن چه می دانید؟

به گزارش تارک خودرو: شرکت فولکس‌واگن در سال ۱۹۳۷ توسط جبهه کارگری آلمانی حزب نازی تاسیس شد. فولگس واگن را می توان مرهون سرمایه گذاری هیتلر دانست. هیتلر به جز سیاست به اتومبیل نیز علاقه بسیار داشت و در اوایل دهه ۱۹۳۰ طرحهای خود را برای یک اتومبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر «فردیناند پورشه» ارائه کرد. در این سال آدولف هیتلر به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده و علت حمایت های او از پورشه بخاطر ذهن خلاق و موفقیت های وی در زمینه ساخت مدل های مختلف خودرو بود. در همین دهه ۳۰ تمام خیابان های آلمان پر از خودروهای لوکس و گران قیمت بود به طوریکه فردی از قشر متوسط نمی توانست برای خود اتومبیلی تهیه کند. به همین علت کمپانی های خودروسازی آلمان هر یک به طور مستقل به فکر تولید خودروهایی برای این قشر از جامعه افتادند. حال با دانستن این پیش زمینه ناگریز باید درباره زندگی فردیناند پورشه نیز بدانیم.

porsche طراح مشهور موتور خودرو اهل اتریش در سال ۱۸۷۵ متولد شد. فری ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت. به دلیل کار پدر در کارخانه دایملر او و خانواده در سال ۱۹۲۳به اشتوتگارت نقل مکان کردند. در زمان جنگ جهانی دوم قرارداد پورشه با Auto Union در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید و او مشغول ساخت و طراحی خودروهای نظامی شد. با پایان جنگ، پدر و پسر به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند. فرانسوی ها که می دانستند چه کسانی را به اسارت گرفتند تقاضای ۵۰۰ هزار فرانک کردند. اما بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی را می‌داد بنابراین پسر در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شد. فری پس از آزادی به کار ساخت پمپ آب و ساخت لوازم لوله کشی مشغول شد. اما او نمی توانست رویای پدر را در ساخت یک اتومبیل اسپرت نادیده بگیرد. اتومبیلی که بدین شکل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد Porsche Type ۳۵۶ نام گرفت.

همکاری های هیتلر و پورشه و سرمایه گذاری های آدولف هیتلر باعث تاسیس شرکت فولکس واگن VolksWagen به معنای “گروه تولید کننده اتومبیلهای مردم آلمان” شد.

در ابتدای کار ۳۰ نمونه خودرو طراحی و ساخته شد که همگی آن ها توسط ارتش آلمان تست شدند. پورشه نیز در همین زمان در حال مطالعه بر روی خودروهای آمریکایی بود تا کیفیت محصولات خود را بالا ببرد. هیتلر در سال ۱۹۳۸ شعبه جدیدی برای این کمپانی تاسیس کرد و این قسمت جدید از ماه اکتبر همان سال تولید اتومبیل های ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید اتومبیلهای گران قیمت را نداشتند آغاز کرد. این کمپانی فروش خود به کشورهای استرالیا ،فرانسه و آمریکا را از سال ۱۹۵۰ آغاز نمود و در سال ۱۹۵۴ با تولید موتوری به حجم ۱۱۹۲cc اتومبیل Beetle را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مکانیکی ارتقاء داد.

نقطه اوج و پرش شرکت فولکس واگن در سال ۱۹۶۱ بود که تولید مدل بیتل با حجم موتور ۱۴۹۳ سی‌سی ۱۵۰۰ دستگاه بود و در ماه دسامبر همان سال به پنج میلیون افزایش یافت و دیگر هیجگاه تولید این کمپانی به زیر یک میلیون نرسید. در طی دهه ۱۹۶۰ مدل های دیگر مانند TI و نیز مدل سالن ۴۱۱ به بازار عرضه شدند. در ادامه مدل هایی از کمپانی Audi از سال ۱۹۶۵ نیز ارائه گردید. در سال ۱۹۶۹ با تغییر مدیریت، این کمپانی دچار مشکل شد چرا که Nordhoff پس از بازنشستگی در گذشت. Nordhoff که بود؟ بعد از جنگ جهانی اول که کارخانه فولکس واگن آسیب‌های جدی دیده بود، توسط سربازان آمریکایی اشغال گردید و سپس به هیرست تحویل داده شد. با بازسازی این کارخانه در اولین مرحله توانست ۲۰٫۰۰۰ سفارش از ارتش بریتانیا برای ساختن خودرو بگیرد. این کمپانی در ماه ژانویه سال ۱۹۴۸ به آلمان پس داده شد و هنریش نوردهوف بعنوان رئیس آن انتخاب شد. او که پسر یک بانکدار بود، در گذشته برای کمپانی‌های اوپل و ب ام و کار می‌کرد و در زمینه اتومبیل‌های آمریکایی و روش تولید انبوه آنها نیز اطلاعات خوبی داشت و کاملاً با علم صادرات اتومبیل آشنا بود. دیگر مدل های این کمپانی مانند K10 و K10 L در سال های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ تولید شدند. تا این زمان کمپانی توانسته بود حدود ۱۵ میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند که پیروزی بزرگی محسوب می شد.

در سال ۱۹۷۳ فولکس واگن خودروهای دیفرانسیل جلوی Passat الهام گرفته از مدل Audi ۸۰ را به بازار عرضه کرد. یکسال بعد یعنی در سال ۱۹۷۴ نیز مدل بسیار سریعی به نام Golf با موتور هایی به حجم ۱۰۹۳ccبه بازار عرضه شد.

روی Golf های تولید شده در آمریکا نام Rabbit گذاشته شد. مدل هاچبک Polo با گیر باکسی ۳ دنده در سال ۱۹۷۵ تولید شد و مدل jetta نیز محصول سال ۱۹۷۹ بود.

مدتی بعد از اینکه این کمپانی با استفاده از موتور های دیزل در اتومبیل های Golf و Passat قدرت آنها را به ۱۱۰hp رساند امتیاز ساخت مدل های Passat و polo را به کمپانی SEAT در اسپانا واگذار نمود.

شرکت فولکس واگن از طریق تولید خودروهای اسپورت سود چندانی بدست نمی آورد اما از لحاظ رقابت با دیگر کمپانی ها مجبور به تولید بود. Scirocco یکی از مدل ها بود که با ۱۶ سوپاپ به سرعت ۲۰۹ کیلومتر می رسید.

از سال ۱۹۸۵ موتورهای ۱۶ سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده شد.همچنین مدل Golf Syncro محصول سال ۱۹۸۸ اتومبیلی دو دیفرانسیله بود.در سال ۱۹۸۹ VW مجهز به موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱۸۰۰cc جایگزین Scirocco شد.

امروز volkswagen بزرگترین کارخانه تولید خودرو دنیا محسوب می شود. از ۱۰ خودروی پرفروش تمام دوران صنعت خودرو جهان، سه خودرو، به شرکت فولکس‌واگن تعلق دارد، که عبارتند از: فولکس‌واگن پاسات، فولکس‌واگن گلف و فولکس قورباغه‌ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *