لوگو تارک خودرو
تایر زاپاس (Spare Tire)

تایر زاپاس (Spare Tire)

به گزارش تارک خودرو: اغلب خودروها اقدام به حمل کردن یک تایر زاپاس (Spare Tire) می نمایند، تا در صورت بروز هر گونه اشکالی در عملکرد صحیح یکی از تایرها، از قبیل ترکیدن یا پنچر شدن، اقدام به تعویض تایر معیوب با تایر زاپاس نمایند.

در بعضی از خودروها تایر زاپاس یک تایر معمولی است که بر روی رینگ سوار شده است؛ و در بعضی دیگر از خودروها از یک زاپاس پوسته ای موقت استفاده می شود؛ این تایری سبک وزن است که قطرش با قطر تایر اصلی برابر، ولی آجی کم عمق با طول عمری محدود دارد.

زاپاس جمع شو و زاپاس فشرده دو نوع دیگر از تایرهای زاپاس می باشند، که بطور موقت قابل استفاده هستند. این زاپاس ها از تایرهای زاپاس معمولی کوچکتر و سبکترند، و جای کمتری می گیرند.

در ادامه به توضیحی مختصر درباره ی چند نمونه از این تایرهای زاپاس می پردازیم:

۱- زاپاس جمع شو (Collapsible Spare):

زاپاس جمع شو فضای بسیار کمی را به خود اختصاص داده، و به صورت بدون باد نگهداری می شود. برای استفاده از این تایر زاپاس، پیش از پایین آوردن خودرو از روی جک، تایر را با استفاده از یک قوطی که حاوی هوای فشرده است (شبیه اسپری) باد می کنند؛ البته بعضی از خودروها به یک کمپرسور کوچک مجهزاند، که می توانند این تایر را با آن باد کنند. اتصال برق کمپرسور را وارد پریز فندک کرده و کمپرسور با برق باطری شروع به کار می کند. پس از در آوردن زاپاس از زیر خودرو، می توان باد آن را خالی کرد و برای استفاده ی مجدد در محل مخصوص نگهداری اش قرار داد. البته به خاطر داشته باشید که همراه زاپاس جمع شو، همیشه یک قوطی جدید هوای فشرده باید نگهداری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در هنگامی که از زاپاس جمع شو استفاده می کنید، بیش از ۲۴۰ کیلومتر رانندگی نکرده، و سرعت خودرویتان را به کمتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود نمایید. در صورتیکه این محدوده ها را رعایت نکنید، ممکن است تایر زاپاس شما بترکد.

۲- زاپاس فشرده (Compact Spare):

زاپاس فشرده را بر روی رینگ مخصوصی نصب کرده، و به صورت باد شده نگهداری می کنند. این تایر زاپاس معمولا رانندگی نرمی را فراهم نموده، و همراه با تولید صدا حرکت می کند. همچنین به خاطر داشته باشید که این تایر زاپاس محدوده های عملکردی مشخصی دارد، و نباید با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت رانده شود.

۳- زاپاس تو پر (Non-Pneumatic Spare):

این نوع از زاپاس های بدون باد، بسیار سبک بوده، و ممکن است به صورت بخشی از چرخ ساخته شده باشد؛ و یا ممکن است تایر و رینگ از ماده ای پلاستیکی به صورت یکپارچه قالب ریزی شوند. محدوده های عملکردی یاد شده در مورد مسافت پیمایش و حداکثر سرعت، برای زاپاس های توپر هم ممکن است برقرار باشد.

 

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *