لوگو تارک خودرو
انواع تایر از نظر کاربرد

انواع تایر از نظر کاربرد

۱- تایرهای ارابه ای ( واگن ) ( Wagon Tires ):

به گزارش تارک خودرو: تایرهای اولیه، طوقه های فلزی ای بوده اند که گرداگرد چرخ های ارابه ( واگن، کالسکه ) قرار می گرفتند. تایر را در کوره گرم می کردند و بر روی چرخ قرار می دادند و سپس سردش می کردند. این روش باعث منقبض شدن فلز و فشار آوردن طوقه در خلاف جهت پره های چرخ می شد؛ که همین امر باعث افزایش استحکام و سختی چرخ می شده است. این کارها توسط چرخ ساز ( Wheel Wright ) – صنعتکاری که متخصص درست کردن چرخ های ارابه بوده – انجام می شده است.

۲- تایرهای بادی ( Pneumatic Tires ):

این نوع تایر که امروزه خیلی عمومیت و کاربرد پیدا کرده است، تایرهایی هستند که با هوا پر می شوند، و به عنوان تایرهای بادی ( پنوماتیکی ) معرفی می گردند.

تایرهای بادی از مواد الاستومری انعطاف پذیری نظیر لاستیک ( کائوچو ) ساخته می شود، که با قرارگیری آج هایی در سطح آن و سیم هایی در داخل مواد الاستومری، تقویت شده اند. در این تایرها هوا از طریق سوپاپی وارد و خارج می شود، که این هوای متراکم داخل چرخ در هنگام وارد شدن ضربه، بمانند جذب کننده ی ضربه ( کمک فنر ) عمل می کند.

نوع دیگری از تایرها، تایرهای بدون باد بودند که بیشتر بر روی دوچرخه هایی که در صد سال پیش به عنوان دوچرخه های ایمن ( Safety Bicycle ) رونق داشتند، نصب می شدند. تایرهای بدون باد، معمولا از نوعی فوم یا اسفنج ساخته می شدند، که ساختمانی شبیه مقدار زیادی سلول های کوچک پر از هوا دارند، از ویژگی های این تایرها می توان به رانندگی و پارامترهای ضعیف فرمان پذیری و احساس هدایت و راندن متفاوت از تایرهای بادی، اشاره کرد. این تایرها برای استفاده در دوچرخه ها بیشتر از خودروها عمومیت یافتند، که بسیار مستحکم و مصون از پنچری بودند.

تایرهای معمول وسایل نقلیه موتوری، بر روی چرخ هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم و فولاد قرار می گیرند. بعد از نصب تایر بر روی رینگ، تایر را از طریق سوپاپ، به وسیله ی کمپرسوری که فشار هوایی بالاتر از فشار اتمسفر تولید می کند، پر باد نگه می دارند. سپس مجموعه چرخ و تایر به وسیله ی تعدادی سوراخ موجود بر روی چرخ، توسط پیچ به خودرو بسته می شود.

مجموعه چرخ و تایر در خیلی از مواقع دارای جرم یکسانی در دور تا دور خود نمی باشند. برای این منظور، یک دستگاه مخصوص بالانس چرخ در تعمیرگاه ها وجود دارد، که با چرخاندن چرخ و تایر، محلی را که باید وزنه ی کوچکی به لبه ی بیرونی رینگ اضافه شود تا چرخ بالانس گردد، مشخص می کند. این بالانس کردن با افزودن چنین وزنه هایی، از ارتعاش خودرو در زمانی که در سرعت های بالا رانده می شود، جلوگیری می کند.

در پروسه ی تولید تایرهای بادی، در نقطه ای از کارخانه، تایرها را از نظر عدم بالانس استاتیکی و عدم تعادل دینامیکی، توسط ماشین های اتوماتیک بالانس تایر آزمایش می کنند. ارتعاشات تایرهای رادیال معمول را در بعضی از مواقع نمی توان با اضافه کردن وزنه خنثی کرد، که این امر به نوع ساختمان و نحوه ی تولید این تایرها بر می گردد.

نوسانات تولیدی تایر جمعا به یکنواختی تایر بر می گردد. یکنواختی تایر با تغییر نیروی شعاعی ( Radial Force Variation ( RFV ) )، تغییر نیروی جانبی ( Lateral Force Variation ( LFV ) ) و تغییر نیروی مماسی ( Tangential Force Variation ) توصیف می شود. تغییر نیروی شعاعی و جانبی در انتهای پروسه ی تولید، توسط ماشین نوسان نیرو اندازه گیری می شود؛ که تایرهای خارج از محدوده ی تعیین شده برای تغییر نیروهای افقی و جانبی، پذیرفته نمی شود. علاوه بر این، ماشین های تست تایر، برای اندازه گیری پارامترهای هندسی نظیر کشیدگی افقی، کشیدگی جانبی و برآمدگی دیواره ی جانبی تایر نیز بکار برده می شوند.

۳- تایرهای اتومبیل و کامیون ( Automobile And Truck Tires ):

برخی از طرح های آج تایر یکسو می باشند، و تایر در جهتی می چرخد که در هنگام حرکت خودرو به سمت جلو، توسط فلشی نشان داده شده است. این بسیار حائز اهمیت است که تایر ساعت گرد در طرف چپ خودرو یا تایر پادساعتگرد در طرف راست خودرو نصب نشود.

چرخش تایر ( Tire Rotation )، جابجا کردن تایر بین چرخ های مختلف خودرو در محورهای عقب و جلو می باشد، که تحت بارهای متفاوتی بوده اند، و بدان سبب سایش متفاوتی نیز داشته اند.

نشانگر ( گیج ) سایش آج تایر ( Tire Tread Gauge ) می تواند به شکل خط کش کوچکی باشد که وارد آج تایرها شده، و مقدار عمق آج باقیمانده را اندازه گیری می کند. میله ی اندازه گیری آج ممکن است طوری طراحی شده باشد که زمان تعویض تایرها را نشان بدهد، یا اصلا قسمتی از آج را که کم عمق تر از بقیه است و یا زمانی که تایر فرسوده شده است را نشان بدهد. قوانین محلی ممکن است برای حداقل عمق آج مقداری را تعیین کرده باشند.

در ادامه ویژگی های انواع تایر اتومبیل را به اختصار بیان می نماییم:

۱- تایر با کاربرد ویژه:

  • تایرهای با کارایی بالا و ویژه ( Performance Tires ) برای استفاده در سرعت های بالا طراحی شده اند. در ساختمان این تایرها معمولا از لاستیک نرم که کشش را ( مخصوصا در هنگام دور زدن با سرعت بالا ) بهبود می بخشد، استفاده می شود. علامت تجاری این تایرهای نرم دارای درجه ی سایش آج کمتری است.
  • تایرهای خیابانی ویژه، برای فراهم کردن سطح تماس زیاد با مسیر حرکت در آب و هوای خشک، بعضی مواقع فرمان پذیری خود را در آب و هوای مرطوب و بارانی به دلیل شیارهای کم عمق آب، از دست می دهند توانایی تولید تایر ویژه ای که بتواند در هر دو شرایط بارانی و خشک عملکرد قابل قبولی داشته باشد، به کارخانه ی سازنده، نوع و مدل تایر بستگی دارد.
  • تایرهای خیلی ویژه ای برای رانندگی در خیابان ها طراحی شده اند، که معمولا تایرهای تابستانی ( Summer Tires ) یا سه فصل ( Three – Season Tires ) نامیده می شوند. این تایرها برای آب و هوای گرم و خشک مناسب می باشند، و در صورتی که بخواهیم در شرایط زمستانی رانندگی کنیم، باید آن ها را با تایرهای زمستانی ( Winter Tires ) یا چهار فصل ( All – Season Tires ) تعویض نماییم.

۲- تایر زمستانی ( برفی، یخی ):

  • تایرهای زمستانی ( Winter ( Snow And Ice ) Tires ) را برای اینکه عملکرد قابل قبولی را در شرایط برفی و بارانی ارائه دهند، در مقایسه با تایرهای که برای استفاده در تابستان ساخته شده اند، طراحی کرده اند.
  • لاستیک مورد استفاده در آج تایر زمستانی معمولا نرمتر از لاستیکی است که در تایر مورد استفاده در شرایط تابستانی بکار برده می شود. که همین امر چسبندگی تایر بر روی برف و یخ را بهبود می بخشد؛ در صورتیکه باعث سایش آج بیشتر در دماهای بالاتر نیز می گردد.
  • در الگوی آج تایرهای زمستانی ممکن است که تعداد بیشتری شیار در نظر گرفته شده باشد تا چسبندگی یکنواختی بر روی یخ ایجاد شود.
  • تایرهای زمستانی را معمولا در فصل بهار از خودرو باز کرده، و برای استفاده در زمستا بعدی انبار می کنند. زیرا ترکیب لاستیک این تایرها در آب و هوای گرم شروع به نرم شدن می کند، که همین امر باعث کاهش عمرشان می شود.
  • اگر تایری که برای شرایط زمستانی و برفی طراحی شده است، بتواند آزمایشات انجمن مربوطه را با موفقیت طی کند، می تواند از علامت تصویری دانه ی برف و کوه ( ) بر روی دیواره ی جانبی خود استفاده نماید. تایرهای زمستانی نوعا علایمی نظیر MS ،M&S یا کلمات برفی و گل آلود MUD AND SNOW دارند. ( البته تایرهای چهار فصل را در ادامه مطالعه نمایید ).

 

برخی تایرهای زمستانی ممکن است با نصب زائده های فلزی ( گل میخ ) طوری طراحی شوند، که بتوانند کشش بیشتری را بر روی جاده های یخی ایجاد کنند. این زائده ها یخ ها را می شکنند تا اصطکاک بیشتری بین یخ و لاستیک نرم تایرهای زمستانی ایجاد شود. نوعا این زائده ها برای استفاده در تایرهای خودروهای سنگین بکار برده نمی شوند.

یکی از کاربردهای تایرهای گل میخ دار استفاده در مسابقات یخی ( Ice Racing ) کلاس ویژه می باشد. این مسابقات برای وسایل نقلیه موتوری نظیر خودرو، موتور سیکلت، ماشین های مخصوص حرکت بر روی برف ( Snowmobile )، وسایل نقلیه قابل حرکت بر روی تمام زمین ها یا سایر وسایل نقلیه موتوری، قابل برگزاری است. این مسابقات را معمولا بر روی دریاچه ها، رودخانه ها یا پیست های مخصوص یخ زده برگزار می کنند

  • تایرهای دیگری وجود دارند که برای ایجاد کشش مناسب بر روی یخ به پارامترهای دیگری متوسل شده اند. تایر بسیار متخلخل یا آب دوست ( Hydrophilic )، یکی از این تایرهاست که به لایه نازک مرطوب بر روی سطوح یخی می چسبد.

با تمام ویژگی ها و قابلیت هایی که تایرهای زمستانی برای حرکت در مسیرهای برفی و بارانی دارند، برخی مقررات ممکن است در زمان هایی استفاده از زنجیر چرخ را برای افزایش کشش چرخ ها در شرایط فوق العاده ملزم کنند

  • حاشیه امنیت:

تایرهای زمستانی برای فراهم کردن ایمنی سرنشین و کنترل خودرو در برف، یخ و شرایط آب و هوایی سرد طراحی شده اند. بسیاری از مردم گمان می کنند که تایرهای چهار فصل نیز می توانند همین قابلیت ها را ارائه کنند؛ در صورتیکه این مطلب درست نمی باشد. کشش بالایی ( Superior Traction ) که تایرهای زمستانی فراهم می کنند، ۲۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از همه ی تایرهای چهار فصل است؛ و می توانند به صورت کارآمدی، نیاز به توقف فوری یا دور زدن را بدون ایجاد هیچگونه مشکلی فراهم کنند.

بخاطر داشته باشید که انجمن سازندگان لاستیک ( ( RMA ) Rubber Manufactures Association ) راهی طولانی را پیموده اند، تا بتوانند استانداردهای نوین را برای کشش زمستانی ( Winter Traction ) تنظیم نمایند.

  • ترکیب آج:

تایرهای زمستانی از ترکیب مخصوصی برای آج بهره می برند، که از یک یا چند ویژگی زیر برای بهبود کشش بهره مند است:

۱- گل میخ فیبری و نرم آج، کششی همانند گل میخ های فلزی را فراهم می کند؛ اما عملکرد آرامتری دارد، و به سطح جاده نیز صدمه نمی زند.

۲- ترکیبات مخصوص این آج، انعطاف پذیری خود را در سردترین دماها حفظ کرده، و کشش و کنترل بسیار مناسبی را فراهم می کند.

۳- ترکیباتی با منافذ میکرو ( Micro Pore ) و پایه ی سیلیس، به منظور فراهم کردن کشش مناسب بر روی سطح نازکی از آب و افزایش کشش بر روی برف و یخ، فراهم شده اند.

  • مقایسه ی فاصله ی ترمزی تایر چهار فصل با تایر زمستانی، در خودروی مجهز به ترمز ABS که بر روی جاده ی برفی با سرعت ۳۵mph حرکت می کند:

۱- ترکیبات تایر چهار فصل در حد میانگینی بهینه شده است، تا سایش بهتر و کشش مناسبی را در بازه ی بزرگی از شرایط گوناگون فراهم کند؛ اما کشش آن در دماهای زیر ۴۵ درجه فارنهایت با شروع به سخت شدن ترکیباتش، کاهش می یابد.

۲- تایرهای چهار فصل باید از ترکیبات متراکم تری برای فراهم کردن کشش مناسب استفاده کنند؛ همچنان که تکنولوژی منافذ میکرو نیز برای این تایرها مناسب نمی باشد.

۳- بنا به دلایل بالا، گل میخ این تایرها را از مواد نرم نمی سازند.

 

  • طرح آج:

در تایرهای زمستانی از طرح هایی برای آج استفاده می شود، که کشش آنها را بر روی برف و یخ بهبود می بخشد. امروزه طرح های پیشرفته ی آج تایر زمستانی، راحتی، حرکت آرام در بزرگراه ها و جاده های خشک را فراهم می کند. در ادامه به چند نکته توجه نمایید:

۱- شیارهای محیطی پهن، کشش زمستانی را با فراهم کردن کانال های موثر در انتقال آب و بیرون راندن برف، بهبود بخشیده است.

۲- برخلاف تایرهای زمستانی قدیمی، شیارهای کوچکتر شانه ی تایر، کشش برف و یخ ( Snow And Ice Traction ) را بدون قربانی کردن فرمان پذیری خودرو در جاده های خشک و بزرگراه ها، افزایش می دهند.

۳- شیارهایی با طرح مخصوص و ویژه، به برف های بیشتری امکان متراکم شدن در آج و پرتاب شدن به خارج را می دهند.

۴- طرح هایی با شکاف های ریز در سطح آج ( Sipe Designs )، به بریده شدن آب و برف آب کمک می کنند، و می توانند تماس بهتری را با سطح جاده فراهم نمایند.

۵- طرح های مدور غلاف ( Rounder Casing Designs ) با شکستن سطوح برفی، کشش بیشتری را فراهم می کنند.

  • تایر چهار فصل:

تایرهای چهار فصل نمی توانند مشخصه های لازم را تامین کنند، و هنوز هم سایش و کشش دمای بالایی ( High Temperature Traction ) را تولید می کنند، که نیازمند رانده شدن در طول زمان های دیگری از سال است. در ادامه به چند نکته توجه فرمایید:

۱- بلوک های شانه و طرح های شیار، سازشی برای ایجاد سطح تماس بیشتر به منظور بهبود دور زدن می باشند، که همه ی نیازهای سایش و کشش را برای تایرهای چهار فصل تامین می نمایند.

۲- طرح های آج با فرم تهاجمی کم ( Less Aggressive Tread Designs )، راحتی زیادی را در بزرگراه ها فراهم می کنند؛ اما متراکم و پرت کردن برف از زیر تایر را به مانند تایرهای زمستانی انجام نمی دهند.

۳- تایرهای چهار فصل از شیارهای ریز کمتری بر روی آج استفاده می کنند.

۴- طرح های هموارتر آج، باعث افزایش کشش خشک ( Dry Traction ) می شوند؛ اما نمی توانند برفها را بطور موثری برش دهند.

  • علامت تصویب شده:

برای کمک به مصرف کننده در انتخاب و شناسایی تایر زمستانی، که حاشیه ی امنیت او را بهبود می بخشد؛ انجمن سازندگان لاستیک ( RMA )، تایرهای زمستانی را طراحی کرده است، تا استانداردهای بالاتری را به همراه سمبل جدید عرضه کند. این سمبل تایرهای زمستانی با سمبل M&S که بر روی تایرهای چهار فصل نیز وجود دارد، متفاوت است.

۳- تایر چهار فصل:

  • تایر چهار فصل ( All – Season Tire ) تلاش برای تولید تایری است که بتواند در شرایط خشک و مرطوب جاده ها، در طول تابستان و در شرایط زمستانی قادر به عملکرد مناسب باشد.
  • نوعی از لاستیک و الگوی آج که برای تایرهای مورد استفاده در شرایط تابستانی در نظر گرفته شده اند، به دلایل تکنیکی نمی توانند برای استفاده در شرایط زمستانی مناسب باشند.
  • تایر چهار فصل نه فقط یک تایر تابستانی عالی و نه فقط یک تایر زمستانی خوب است؛ بلکه ترکیبی از آن دو است، که برای بیشتر شرایط مناسب می باشد.
  • همه ی تایرهای چهار فصل همانند تایرهای زمستانی برای گل و برف ( MUD AND SNOW ) علامت گذاری می شوند ( M&S یا M+S ) که برای طول تابستان عملکرد خوبی دارند؛ اما عملکردشان در زمستان از تایرهای زمستانی معمولا ضعیفتر است.

در زیر برای مقایسه ی عملکرد تایرهای چهار فصل با تایرهای زمستانی، در شرایطی یکسان که در ادامه ذکر شده است، فواصل توقف مدنظر قرار گرفته است:

  • سرعت خودروها ۵۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
  • دما ۲۰ درجه ی سانتی گراد زیر صفر است.
  • سطح جاده آسفالت می باشد، و با ضخامت ۳ تا ۵ سانتی متر از برف و یخ فشرده، پوشیده شده است.
  • وسایل نقلیه به جعبه دنده اتوماتیک و ترمزهای ضد قفل مجهز شده اند.

۴- تایر برای تمام مسیرها:

  • تایرهای مناسب برای تمام زمین ها ( All – Terrain Tires ) نوعا برای خودروهای  اس یو وی ( SUV )، خودروهای چهار چرخ محرک ( Four Wheel Drive ) و کامیون های سبک ( Light Truck ) بکار برده می شوند. هدف از تولید چنین تایری، فراهم کردن سازش و هماهنگی برای قابلیت های مناسب خودرو در داخل جاده ( On – Road ) و خارج از جاده ( Off – Road ) می باشد.
  • این تایر اغلب دارای دیواره ی جانبی سختی – به منظور مقاومت بیشتر در برابر پنچری در هنگامی که در خارج از جاده حرکت می کند – می باشد؛ همچنین الگوی آج این تایر به منظور جدا کردن گل ها از آج، دارای فاصله گذاری بیشتری نسبت به تایرهای چهار فصل می باشد.
  • در مجموعه  ی تایر برای همه ی زمین ها، بسیاری از تایرها در ابتداء برای استفاده در جاده ها طراحی شده اند؛ مخصوصا تایر تمام زمین هایی که همراه با خودرو فروخته می شوند.

۵- تایر مناسب برای زمین های گل آلود:

  • تایرهای زمین گل آلود ( Mud Terrain Tires ) را می توان از یزرگ بودنشان شناخت. آج آنها دارای الگوی قطعه ای با فاصله ی زیاد می باشد، تا بر روی سطوح گل آلود راحت حرکت کرده، و گل ها سریعتر از میان آج ها پاک شوند.
  • تایرهای زمین گل آلود پهن تر از سایرها هستند، تا وزن خودرو را در سطح تماس بزرگتری پخش کنند، و از فرو رفتن زیاد خودرو در گل جلوگیری نمایند.
  • از نظر ترکیبات و الگوی آج، بسیاری از تایرهای زمین گل آلود برای استفاده در جاده مناسب نیستند. این تایرها در بزرگراه های سرعت بالا، می توانند عملکرد پر سر و صدایی داشته باشند. طرح باز آج این تایرها، سطح تماس کمتری با جاده ایجاد می کند، که همین امر باعث کاهش کشش آنها می شود.
  • تایرهای گل آلود همانند تایرهای زمستانی برای گل و برف علامت گذاری می شوند.

۶- تایر مناسب برای زمین های ماسه ای:

  • تایرهای مورد استفاده در شن زارها و ماسه زارهای نرم، بسیار پهن بوده، و با فشار باد کم حرکت می کنند. الگوی آج کم عمق این تایرها شامل بلوک های چند ضلعی با شانه های زاویه دار است.
  • این تایرها به نحوی طراحی شده اند تا به ماسه زارها فشار وارد کنند، و با افزایش اصطکاک در بین دانه ها، تکیه گاه مناسبی بدست آورند.
  • الگوی آج تایر زمین های گل آلود مانند قیچی نیرومندی بر روی زمین ماسه ای عمل کرده، و ماسه ها را بریده و به بیرون پرتاب می کند، که این امر باعث فرو رفتن تایر می شود.
  • تایرهای ماسه ( Sand Tires ) برای زمین های گل آلود کارائی ندارند؛ چرا که فشار باد کم و الگوی آج آنها باعث می شود که این تایرها توانایی گزیدن زمین را نداشته باشند.

۷- تایر صاف:

  • یک تایر صاف ( Slick Tire )، تایری است که الگوی آجی برای آن در نظر گرفته نشده است.
  • با حذف شیارهای آج، تایر صاف سطح تماس بزرگتری را با جاده فراهم می کند.  کشش این تایر نیز در مقایسه با تایرهای دیگری با همان قطر بیشتر است.
  • از این تایرها در هر چهار چرخ خودروهای مسابقه ای استفاده می شود؛ جایی که فرمان پذیری و تمرکز کردن خودرو به حداکثر کشش هر چرخ نیازمند است.
  • این تایرها در خودروهای معمولی کاربرد نداشته، و فقط در خودروهای مسابقه ای بکار برده می شوند؛ جایی که رقبا می توانند تایرهای مختلفی را بر اساس شرایط آب و هوایی انتخاب کنند؛ همچنین امکان تعویض تایر در طول مسابقه نیز برای آن ها فراهم می باشد.

 

  • تایرهای صاف کشش بیشتری را نسبت به تایرهای آج دار بر روی جاده های خشک فراهم می کنند؛ اما نوعا کشش کمتری نسبت به تایرهای آج دار در شرایط مرطوب و بارانی دارند. یکی از دلایل طراحی آج تایر، خارج کردن آب از منطقه سطح تماس تایر با جاده است. در جاده های مرطوب به دلیل گیر افتادن آب در بین سطح تماس تایر با جاده، کشش شدیدا کاهش می یابد.
  • از آنجایی که برای این تایرها طرح آج در نظر گرفته نمی شود ( فقط شیارهای محیطی دارند )، آج تایر در زیر بارهای زیاد وارده تغییر شکل نمی یابد. این عدم تغییر شکل به تایر اجازه می دهد که از لاستیک نرمتری در ساختمان خود بهره ببرد، بدون آنکه زیاد گرم شده یا شکلی ناهمگون پیدا کند.
  • لاستیک نرم هر چند درجه ی سایش آج کمتری دارد، اما چسبندگی بیشتری را با سطح جاده فراهم می کند. این تایرها بسیار سریعتر از تایرهایی که جنس لاستیک سخت دارند، ساییده می شوند. این امر برای رانندگان خودروهای مسابقه ای که مجموعه ی تایرهای مورد استفاده در خودرویشان تنها در طول یک روز ساییده شده و نیازمند تعویض می باشد، غیر معمول نیست.

۸- تایر تریلر ( یدک کش ):

  • تایرهای تریلر ( Trailer Tires ) فقط برای استفاده در موقعیت محورهای تریلر طراحی شده اند، نه برای تامین کشش در محورهای محرک یا فرمان پذیر.
  • تایرهای تریلر مانند تایرهای کامیون های سبک، در سایز حک شده بر روی دیواره ی جانبی شان علامت LT دارند؛ که این علامت فقط نشان دهنده ی کاربرد باری آنهاست، و برای نصب بر روی کامیون های سبک طراحی نشده است.
  • تایرهای LT و ST تریلرها را بر روی کامیون های سبک نصب نکنید.
  • همیشه تایرهای تریلر را تا ماکزیمم مقدار آن که بر روی دیواره ی جانبی مشخص شده است، باد کنید.
  • باد تایرها را در زمانی که سرد هستند و برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگرفته اند، بازدید نمایید.
  • اگر تایرها در اثر کار کردن گرم شده باشند، ۳psi به حداکثر مقدار فشار باد تایر اضافه کنید.
  • کم بادی یکی از اولین دلایل گسیختگی تایرهای تریلر می باشد.
  • همه ی تایرها باید سایز یکسانی داشته باشند تا بتوانند به درستی از عهده ی وزن تریلر برآیند.
  • مجموع ظرفیت تحمل بار تایرهای تریلر، باید بیشتر از وزن بار تریلر به میزان حداقل ۲۰% باشد.
  • ظرفیت تحمل بار، به تدریج با تولید گرما و تنشی که بواسطه ی سرعت بالا بوجود آمده است، کاهش می یابد.
  • بعد از سه سال، تقریبا یک سوم از استحکام تایر کاهش می یابد؛ در حالیکه عمر معمول تایرهای تریلر در حدود ۳ تا ۵ سال می باشد.
  • ساختمان و مواد تشکیل دهنده ی تایرهای ST به گونه ای طراحی شده اند، که بتوانند در برابر بارهای زیاد وارده استحکام داشته باشند. به همین منظور تسمه های پلی استر بکار رفته در این تایر، بسیار بزرگتر از تسمه های بکار رفته در تایرهای مسافری ( P ) یا کامیون های سبک ( LT ) هستند؛ همچنین برای تحمل بارهای اضافی، از تسمه های فولادی بزرگتر و با استحکام کششی بیشتری استفاده شده است. از طرفی لاستیک بکار رفته در این تایرها حاوی مواد شیمیایی مختلفی است، تا در برابر شرایط سخت آب و هوایی و ترک خوردگی در اثر ازن مقاومت کند.
  • بهترین محل برای انبار کردن تایرهای تریلر، گاراژی خنک و به دور از تابش مستقیم آفتاب است.
  • برای مراقبت از تایرها در مقابل تابش مستقیم آفتاب، می توانید از روپوشی که به این منظور طراحی شده است، استفاده نمایید.

 

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *