لوگو تارک خودرو
گردش تایر، آمیختگی تایرها و ذخیره و انبار کردن تایر

گردش تایر، آمیختگی تایرها و ذخیره و انبار کردن تایر

گردش تایر ( Tire Rotation ):

به گزارش تارک خودرو: تعویض محل چرخ ها در فواصل معین، از ضروری ترین بخش های تعمیر و نگهداری تایر می باشد. به دلیل اینکه نوعا هر یک از تایرهای خودروی شما تحت بار متفاوتی قرار دارند، و همینطور الگوی رانندگی شما باعث ساییده شدن زودتر یک تایر نسبت به بقیه می شود، تعویض نوبتی محل چرخ های خودرو در هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر ( ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مایل ) ضروری است.

با توجه به انواع خودرو، الگوهای متفاوتی برای تعویض نوبتی چرخ ها وجود دارد، که راننده ی خودرو با توجه به دیاگرام های موجود می تواند اقدام به انجام آنها نماید. بعضی خودروها از تایرهایی با سایزهای متفاوت در محورهای جلو و عقب خود بهره می برند، که در هنگام تعویض نوبتی محل چرخ ها باید از راهنمای همان خودرو استفاده کرد.

بعد از تعویض تایرها، فشار باد و تنظیم بودن تایرها را در محل جدیدشان بازرسی کنید. کم بادی و پربادی تایرها ممکن است مسبب از دست رفتن فرمان پذیری خودرو، سایش آج ناهمگون و مصرف سوخت بیشتر باشد. همچنین بررسی کنید که مهره ی چرخ ها به درستی بسته شده، و گشتاور پیچشی مناسبی ( Properly Torqued ) دارند.

آمیختگی تایرها ( Mixing Tires ):

عموما نباید از تایرهای مختلف برای یک خودرو استفاده نمود. برای رسیدن به حداکثر ایمنی و عملکرد، بهتر است که همه ی تایرهای خودرو از نظر اندازه، علامت، مدل و درجه یکسان باشند.

البته استثناء هایی در این مورد وجود دارد؛ و آن در مورد خودروهایی است که چرخ های جلو و عقب متفاوتی دارند؛ شبیه آنچه در مدل های پورشه و خودروهای با قابلیت بالا مشاهده می شود..

ذخیره و انبار کردن تایر ( Tire Storage ):

بهترین محل برای ذخیره کردن تایرهای زمستانی، محلی خشک و سرد است. می توان این تایرها را بصورت خوابیده بر روی یکدیگر قرار داد؛ که البته نباید بیشتر از ۴ تایر بر روی یکدیگر قرار گیرد. این کار باعث سالم ماندن تایرها و جلوگیری از سقوط آنها می شود.

یک پیشنهاد در هنگام خرید تایر این است، که از انباردار و صاحب مغازه ای که تایرهایتان را از آنجا تهیه می کنید، در مورد پوشش تایرها تحقیق کنید. این پوشش، از تایرها در برابر ازن ( اوزون ) طبیعی هوا ( Natural Ozone In The Air ) که می تواند کائوچوی ( لاستیک ) تایر را خشک و ترک دار کند، محافظت می کند.

هر تایر باید بطور مجزا پوشیده، و سپس انبار شود. همچنین باید تایرها را از موتورهای الکتریکی و جوشکاری دور نگه داشت، زیرا ازن تولیدی آن ها نیز می تواند به کائوچوی بکار رفته در تایرها صدمه بزند. ( در فرهنگ فارسی عمید در معنی ازن ( اوزون ) آمده است: گازی است دارای بوی تند و زننده که هنگام رعد و برق تولید می شود، در اطراف ماشین های برق هم تولید می گردد، در طبقات فوقانی جو نیز وجود دارد. )

 

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *