لوگو تارک خودرو
شبیه سازی تایر

شبیه سازی تایر

به گزارش تارک خودرو: در این قسمت به شرح مختصر نرم افزار مایا می پردازم، که می تواند در زمینه شبیه سازی چرخ و تایر بکار گرفته شود. البته در این قسمت هدف آن نیست که نرم افزار به طور کامل آموزش داده شود، بلکه فقط می خواهم که چشم اندازی از نرم افزار را به شما معرفی کنم، تا در صورت تمایل، با پیگیری خودتان صاحب نظر شوید.

این نرم افزار، ابزاری برای شبیه سازی چرخ و تایر است؛ شبیه نرم افزارهایی مانند Loop Slice ,Bevel ,Extrude ,Mirror ,Radial Sweep ,BG Snapping.

این نرم افزار به ویژه از جهت قابلیت هایی که در ساخت اشیاء متقارن شعاعی با لبه های پخ دار به ما عرضه می کند، حائز اهمیت است.

  • سه محیط اصلی برای ساختن مجموعه ی چرخ و تایر عبارتند از:
  1. ترکیب کردن (Texturing)
  2. نور پردازی (Lighting)
  3. پرداخت کاری (Rendering)

برای ایجاد کردن و بکار بردن مواد در اشیاء، نیازمند استفاده از Hypershade هستیم. برای دسترسی به این قسمت باید مسیر زیر را طی کنیم:

Select Window > Rendering Editors > Hypershade

برای مدل سازی چرخ و تایر به دو گونه از مواد نیازمندیم. برای تایر از لمبرت (Lambert) و برای چرخ از بلین (Blinn) استفاده می کنیم. هر ماده را برای یک بار انتخاب کرده، و به ظکل ظاهری آن که در قسمت کلید کنترلی محیط کاری (Work Area Tab) از Hypershade Window به نمایش در آمده است، توجه کنید.

  • برای استفاده و بکار بردن این مواد در چرخ و تایر:
  1. گروه چرخ را انتخاب کنید، بطوریکه تمام چرخ انتخاب شود.
  2. در Hypershade بر روی مواد Blinn کلیک راست کنید و ماده معین را انتخاب کنید.
  3. همین کار را بر روی Lambert انجام دهید، و آن را در تایر به کار ببرید.

 

برای ایجاد آج بر روی تایر، شما باید از بخش Texture، طرح های مناسب برآمدگی و فرو رفتگی را بر روی مواد لمبرت بکار ببرید.

در نمای پرسپکتیو تایر را انتخاب کرده، و Ctril-a را فشار دهید. این کار باعث باز شدن ویرایشگری در سمت راست پنجره ی قابلیت های مایا می شود.

ویرایشگر ویژگی های (Attribute Editor) را مرور کنید، تا ویژگی متفاوت طرح های برجستگی و فرو رفتگی آج را ببینید؛ سپس کلید نقشه در کنار آن را فشار دهید.

در ویرایشگر ویژگی ها در زیر کلید کنترلی File، دکمه ی Folder را فشار داده، تصویر و نقش آج تایر را انتخاب کنید.

در Attribute Editor بر روی کلید کنترلی Place2d Texture کلیک کنید، تا تنظیمات لازم بر روی فایل تصویری و آن چیزی که قرار است دیده شود را انجام دهید:

نهایتا شما به انجام تغییراتی در مقادیر برجستگی و فرورفتگی ها در مواد Lambert نیازمندید.

  • حال شما می توانید بر روی مواد Blinn برای چرخ کار کنید:

جایی از چرخ را انتخاب کنید.

در Attribute Editor، تنظیمات زیر کلید کنترلی Blinn را تغییر دهید. این کار می تواند برای شما تنظیمات لازم برای داشتن چرخی با ظاهر کرم را فراهم کند.

برای تنظیمات نورپردازی مسیر زیر را دنبال کنید:

Select Create > Lights > Directional Light

برای ایجاد کردن سطحی هموار در زیر مجموعه ی چرخ و تایر مسیر زیر را دنبال کنید:

Select Create > Polygon Primitives > Plane

برای انجام تنظیمات پرداخت کاری مسیر زیر را دنبال کنید:

Select Window > Rendering Editors > Render Globals

تنظیماتی را که در زیر کلید کنترلی نرم افزار مایا Maya Software Tab آمده است را تصحیح کنید. حال شما آماده ی پرداخت کاری هستید، و می توانید برای بهبود کیفیت کار، تغییراتی را اعمال نمایید.

استفاده از تایرهای مستعمل:

تایرهایی که به دلیل سایش آج یا پنچری های غیر قابل تعمیر، از کار افتاده اند، در زمره ی بیشترین و مشکل سازترین منابع ضایعات می باشند.

در فضاهای شهری انبارهایی قابل مشاهده است، که میلیون ها از این تایرهای دور انداخته شده را در خود جای داده اند. علاوه بر مشکلات زیست محیطی که به واسطه ی وجود چنین انبارهایی به وجود می آید، گاها این انبارها آتش گرفته، و ممکن است تا روزها ماموران آتش نشانی قادر به خاموش کردن آن نباشند،که در نهایت باعث تولید مقادیر زیادی آلاینده های سمی در هوا می شوند. علاوه بر اینها، لاشه ی تایرها آب باران را در خود انباشته، و انبار تایرها را به باتلاقی تبدیل می کنند.

این تایرهای مستهلک که مشکلات زیادی را برای مردم عادی و مسئولان شهرداری محلی بوجود آورده اند، همچنین می توانند یکی از پرکاربردترین ضایعات باشند. لاستیک این تایرها خاصیت فنری داشته، و قابلیت استفاده در محصولات دیگری را دارد. همچنین این تایرها وقتی تحت شرایط کنترل شده ای سوزانده می شوند، قابلیت تولید انرژی زیادی را دارا می باشند. از این تایرهای اسقاطی می توان برای ایجاد مکان مناسب بازی بچه ها (مثلا ساختن تاب) و یا محلی مناسب برای نگهداری حیوانات (بستر زیرین پرنده ها) بهره برد.

براساس آمار آزانس حفظ محیط زیست آمریکا، سالانه ۲۹۰ میلیون تایر مستهلک کامیون و سواری در این کشور دور انداخته می شود.

در سال ۲۰۰۳ آمار بازیابی و استفاده ی مجدد از این تایرها در آمریکا بدین قرار بوده است:

  • ۱۳۰ میلیون به عنوان سوخت
  • ۵۶ میلیون برای استفاده در پروژه های مهندسی داخل کشور
  • ۲۷٫۵ میلیون برای سایر پروژه ها و محصولات بکار برده شده اند. برای مثال: الوار لاستیکی، تولید نوعی کف پوش برای اسب ها، پوشش سقف خانه، تشک ورزشی، جایگزین سفال برای هدایت باران، تشک خواب کامیون ها و …
  • ۱۲ میلیون برای پوشش جاده ها به عنوان آسفالت های اصلاح شده ی لاستیکی
  • ۹ میلیون به کشورهای دیگر فرستاده شده، که برای استفاده مجدد آج گذاری شوند. علاوه بر ۲۹۰ میلیون تایر اسقاطی، ۱۶٫۵ میلیون تایر کار کرده برای استفاده ی مجدد در آمریکا آج گذاری شده اند. همچنین مالچی (مالچ ماده ای شیمیایی است که به عنوان  پوشش  اولیه در مهار کردن شن های روان بکار گرفته می شود) که از تایرهای کهنه تهیه شده است، در فروشگاه ها برای استفاده فردی، زراعت های صنعتی و باغبانی مهیا می باشد.
  • جستجو تایر و چرخ:

برای خریدن تایر یا چرخ جدید، فاکتورهای مختلفی را می توان در نظر گرفت؛ که چند نمونه از این مشخصه ها عبارتند از:

  1. جستجو بر اساس نوع خودرو (Search By Vehicle)
  2. جستجو بر اساس سایز و تایر و چرخ (Search By Size)
  3. جستجو بر اساس راهنمایی های متقابل (Interactive Guide)
  4. جستجو بر اساس علامت تجاری (Search By Brand)
  5. جستجو بر اساس سبک و شیوه ی بکارگیری (Search By Style)
  • مراقبت از تایرهای خودرو

هدف از بازدید تایرها، وارسی ایمنی آنها برای تداوم عملکرد کاری شان می باشد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد جراحات جسمانی و پیشگیری از صدمه دیدن رینگ و تایر، رعایت نکاتی از سوی راننده الزامی می باشد.

در ادامه به چند نکته توجه فرمایید:

۱- اصطکاک مابین تایر و سطح مسیر حرکت خودرو باعث می شود، آج محیط خارجی تایر عاقبت الامر از بین برود. زمانی که عمق آج تایر شروع به کاهش می کند، تایر فرسوده شده، و باید جایگزین شود؛ در صورتیکه چرخ همان تایر معمولا به اندازه ی طول عمر خودرو بکار برده می شود.

۲- سایش ناهمگون و شتاب دار تایر می تواند به دلایل کم بادی تایر، پر بادی تایر یا تراز و تنظیم نبودن چرخ بوجود آید.

۳- گاها تایرهای بادی، سوراخ شده یا نشت می کنند؛ که این امر باعث خروج باد داخل آنها شده، تایر تخت و صاف بر روی زمین می خوابد (شرایطی که باید توقف کرد، تا ایمنی راننده حفظ شود). نشت ممکن است آهسته باشد؛ مانند زمانی که آب بند مابین رینگ و لبه ی تایر درست عمل نمی کند. بسیاری از نشتی هایی که باعث خروج باد تایرها می شوند، بوسیله ی فرو رفتن میخ، پیچ، شیشه ی شکسته یا اشیاء نوک تیز دیگر بوجود آمده اند؛ که در این موارد اگر سوراخ کوچک باشد، تایر را می توان بوسیله ی روکش سوراخ گیری که در کیت تعمیرات تایر موجود است، تعمیر کرد.

۴- محل نشت تایر را معمولا با گذاشتن آن در آب می یابند. در این روش، اگر تایر سوراخ باشد، از محل سوراخ، هوای فشرده به صورت حباب خارج می گردد. همچنین اگر غوطه ور کردن تایر در آب ممکن نباشد، می توانید با پوشاندن سطح تایر با محلول آب و صابون، محل نشت را بیابید. در این حالت نیز در محل نشت، حباب صابون تشکیل می شود. در ضمن لازم است شی ای که باعث پنچری شده است را یافته و خارج کنید. مثلا اگر یک میخ باعث پنچری شده است، می توانید آن را بوسیله ی انبردست بیرون کشیده، و محل سوراخ را با سوراخ گیری با پوشش نوعی لاستیک نیمه مایع، بوسیله ی ابزار مخصوص پر کنید. همچنین وصله ی پوشش سوراخ را می توان بوسیله ی چسب مایع یا چسب لاستیک بر سطح داخلی تایر چسباند؛ بویژه اگر سوراخ خیلی کشیده و دراز باشد. تعمیر تایر با چنین وصله هایی نیازمند بیرون آوردن تایر از روی رینگ می باشد، تا پس از تعمیر دوباره سوار رینگ شود.

۵- وسایل نقلیه، تایر زاپاسی که معمولا بر روی رینگ سوار شده است را حمل می کنند تا در صورت بروز پنچری یا ترکیدن تایر، آنرا با تایر معیوب جایگزین کنند. در خودروهای مدرن معمولا اندازه تایرهای زاپاس کوچکتر از تایرهای معمول است (به دلیل استفاده بهینه از فضا، کاهش وزن، کاهش قیمت و …) و نباید قبل از اینکه تایری با اندازه ی اصلی را جایگزین کنیم، زیاد رانده شوند.

۶- پهنای رینگ و تایر باید متناسب باشد. سعی نکنید تایری باریک با نسبت ابعادی بزرگ را روی رینگی پهن سوار کنید. قطر تایر و رینگ نیز باید متناسب باشد. سعی نکنید تایری به قطر ۱۶ اینچ را بر روی رینگی به قطر ۱۶٫۵ اینچ، یا تایری به قطر ۱۵ اینچ را بر روی رینگی به قطر ۱۵٫۵ اینچ سوار کنید.

۷- همه تایرهای یک خودرو باید از نظر اندازه، ساختمان (رادیال یا غیر رادیال) و درجه بندی سرعت یکسان باشند؛ مگر اینکه خودروساز خلاف آنرا خواسته باشد. تایرها بر پایداری و کنترل پذیری خودرو تاثیر دارند. استفاده از تایرهای متفاوت ممکن است مشکلاتی را از نظر کنترل خودرو ایجاد کند.

۸- در نتیجه ی نصب نادرست یا بی دقتی در سوار کردن تایر بر روی رینگ، احتمال از هم پاشیدن مجموعه ی رینگ و تایر وجود دارد.

۹- وقتی در حال باد کردن تایر می باشید، در مقابل آن قرار نگیرید. زیرا اگر تایر بترکد، هوای فشرده ای که بطور ناگهانی آزاد می شود، به اندازه ای نیرو دارد که انسان را تا ۹ متر پرتاب کند.

۱۰- برخی از خودروها و کامیون های مدرن به تایرهای پنچررویی مجهز شده اند، که می توانند مسافت های ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را با تایر پنچر طی کنند. این تایرها نیاز به توقف فوری را از بین برده، و می توانند امکان رانندگی تا پایگاه تعمیرات خودرو را فراهم کنند.

۱۱- پیش از بازدید فشار باد تایر و یا اقدام به باد کردن آن، از مقدار صحیح فشار باد تایر خودرویتان اطلاع حاصل نمایید. این نوع اطلاعات در راهنمای مالک خودرو و روی برچسب اطلاعات تایر خودرو آمده است.

۱۲- زمانی که خودرو بار سنگینی را حمل می کند، و یا اینکه یدک می کشد، و یا بطور مداوم با سرعت زیاد حرکت می کند، فشار باد تایرها باید در حداکثر مقدار مجاز خود باشند. البته بخاطر داشته باشید که حداکثر فشار باد تایر هرگز نباید از حداکثر فشار باد ذکر شده بر روی دیواره ی جانبی تایر بیشتر باشد.

۱۳- فشار باد ذکر شده در راهنمای خودرو و یا برچسب مربوطه، فشار باد تایر سرد است. زمانی که دمای تایر بالا می رود، فشار باد آن نیز افزایش می یابد. رانندگی برای مدتی طولانی در بزرگراه ها و در یک روز گرم می تواند سبب افزایش فشار باد تایر به میزان ۵ تا ۷ پوند بر اینچ (۳۵ تا ۴۸ کیلو پاسکال) شود. وقتی تایر سرد می شود، فشار بادش نیز کاهش می یابد. هرگز برای کاهش فشار باد تایر گرم، باد آنرا خالی نکنید؛ زیرا زمانی که تایر سرد شود، فشار بادش نیز کاهش می یابد.

۱۴- تایرها، سایش نمای آج (Tread-Wear Indicator) دارند. سایش نماها بخش های پر شده شیار آج لاستیک اند، که وقتی آج ساییده شود، و ضخامتش مثلا به ۱٫۶ میلیمتر برسد، نمایان می شوند. تایری که سایش نمای آن دیده می شود، فرسوده شده، و باید تعویض گردد؛ زیرا ضخامت آج این تایر کمتر از آنی است که بتوان ایمنی رانندگی مداوم را با آن تضمین نمود.

۱۵- به برآمدگی دیواره ی جانبی تایر توجه نمایید. وجود این برآمدگی ها نشانه ی جدا شدن لایه ها می باشد، بطوریکه چنین تایری هر لحظه ممکن است بترکد.

۱۶- برای در آوردن تایر از روی رینگ، از دستگاه مخصوصی که برای این کار طراحی شده است، استفاده نمایید. در گذشته با استفاده از ابزارآلات نامناسب و اعمال فشار زیاد و ضربه، اقدام به این کار می کردند، که صدمات زیادی را به مجموعه ی رینگ و تایر وارد می کرد.

۱۷- زمانی که تایر را از روی رینگ جدا کردید، رینگ را از لحاظ فرو رفتگی و ناصافی وارسی کنید. بخاطر داشته باشید که رینگ کج را صاف نکنید؛ زیرا این کار باعث تضعیف ساختمان رینگ می شود. رینگ های کج یا رینگ هایی که دو پهنی جانبی یا دو پهنی شعاعی اضافی دارند، سبب بروز مشکلاتی از لحاظ بالانس چرخ می شوند. برای مثال، دو پهنی شعاعی بیش از حد چرخ جلو، سبب ارتعاشات جلوی خودرو در امتداد بالا و پایین می شود. برای اندازه گیری دو پهنی شعاعی و جانبی می توانیم از ساعت اندازه گیری استفاده نماییم.

۱۸- زمانی که به منظور در آوردن تایر، چرخ را باز می کنید، با گچ یا ماژیک، تایر و رینگ را علامت گذاری نمایید. با این کار هنگامی که تایر را دوباره سوار می کنید، می توانید آن را روی همان موضع قبلی در رینگ بیاندازید.

شستشوی صحیح تایرها

تمیز بودن تایرها که تاثیر زیادی در زیبا به نظر رسیدن خودرو دارند، حاصل انجام یک شستشو با مراحل ساده می باشد. وقتی تایرهایتان را تمیز می کنید، از برس نرم استفاده نموده، و لبه های چرخ را به خوبی پاک نمایید. شما می توانید برای شستشوی تایرهایتان از تمیز کننده های ویژه ای که به این منظور تهیه شده است، استفاده نمایید؛ اما نوعا شوینده ی ملایمی که شما از آن برای شستن خودرویتان استفاده می کنید، به شرط استفاده از برس به خوبی عمل خواهد کرد. بعد از شستن تایرها انها را خشک کرده و بپوشانید. این عمل در ضمن آنکه تاثیر زیادی در زیبایی پایانی خودرو دارد، از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن لاستیک دیواره ی جانبی تایر که در معرض دید است، جلوگیری می کند.

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *