لوگو تارک خودرو
سیستم مربوط به درب ها و صندوق عقب

سیستم های مربوط به درب ها و صندوق عقب

به گزارش تارک خودرو: توسط کنترل یونیت قفل مرکزی می توان به طور همزمان و به راحتی باعث باز یا قفل شدن درب ها، صندوق عقب و دریچه پمپ بنزین شد. با این عمل، راننده احساس آسایش بیشتری خواهد نمود.

 

عملیات نظارت بر فعالیت سیستم قفل مرکزی دارای سه قسمت عمده می باشد:

  • فرستنده دستورات
  • کنترل یونیت قفل مرکزی
  • محرک باز و بسته کننده قفل ها

 

کنترل یونیت قفل مرکزی (UCH)

این کنترل یونیت علاوه بر کنترل فعالیت سیستم قفل مرکزی، وظیفه کنترل و مدیریت سیستم های زیر را نیز بر عهده دارد:

  • سیستم ایموبلایزر
  • روشنایی داخل خودرو

این کنترل یونیت بر حسب نوع خودرو و کارخانه سازنده آن دارای نام های مختلفی می باشد از جمله:

 

کنترل یونیت مربوط دارای یک کد منحصر به فرد و غیر قابل تغییر می باشد.

 

سه نوع کد داخل حافظه سیستم ایموبیلایزر ثبت می شود:

  • کد مربوط به سیستم قفل مرکزی (مادون قرمز یا رادیویی)
  • کد مربوط به ایموبلایزر (چیپ مغناطیسی)
  • کد مربوط به کنترل یونیت موتور (یا شیربرقی کد دار در موتورهای دیزل)

در صورت تعویض این کنترل یونیت، بعضی از کدها باید بر اساس دستورالعمل های هر خودرو وارد حافظه شوند.

لازم به ذکر است که بعضی از قسمت های حافظه کنترل یونیت نو، خالی می باشد.

 

هشداربدلیل ثبت دائمی و غیرقابل تغییر کد در حافظه کنترل یونیت نمی توان کنترل یونیت های دو خودرو را برای تست با هم جابه جا کرد. بعضی از کنترل یونیت ها مانند کنترل یونیت فشار باد تایرها و کنترل یونیت برف پاک کن ها و … نیاز به تعریف مشخصات خاص خودرو برای آن ها توسط دستگاه عیب یاب دارند. در این صورت می بایستی کاملا براساس دستورالعمل های خاص خودرو اقدام نمود.

 

تست های ممکن:

  • بررسی ولتاژ تغذیه
  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

کنترل باز و بسته کردن قفل درب ها و صندوق عقب

محرک قفل ها

 

دستور باز و بسته شدن قفل ها، مستقیما توسط کنترل یونیت قفل مرکزی برای محرک قفل ها و بصورت ولتاژ الکتریکی ارسال می گردد.

محرک ها از موتور DC استفاده می کنند (۱)

یک سویچ که بر حسب نوع خودرو داخل یا خارج قفل نصب می شود، وضعیت قفل یا باز بودن درب ها را به کنترل یونیت قفل مرکزی اطلاع می دهد. (۲)

در بعضی از خودروها، از یک موتور دیگر و به منظورهای زیر استفاده می شود:

  • قفل دوگانه
  • قفل کودک درب های عقب

در خودروهای مجهز به قفل کودک درب های عقب، یک سویچ وضعیت اهرم مربوط را به کنترل یونیت اطلاع می دهد.

 

تست های ممکن:

  • بررسی ولتاژ تغذیه
  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

محرک برقی قفل صندوق عقب

بعضی از خودروها مجهز به محرک برقی قفل صندوق عقب می باشند که همزمان با فعالیت بقیه قفل ها، عمل می کند. نحوه ی عملکرد این سیستم بورت زیر می باشد:

 

محرک برقی مذکور، دارای یک موتور الکتریکی و یک میکروسویچ تشخیص وضعیت قفل یا باز بودن می باشد. در صورت بروز ایراد در سیستم الکتریکی قفل، می توان توسط زبانه مخصوص (۱) بطور دستی نسبت به باز نمودن قفل اقدام نمود.

یک محرک برقی، بطور کلی شامل موتور الکتریکی، رله و میکروسویچ تشخیص وضعیت قفل می باشد.

 

موتور الکتریکی این گونه محرک ها، به یک استوانه خارج از مرکز (۱) مطابق شکل متصل می باشد که با چرخش موتور در زمان های مناسب، باعث بالا و پایین رفتن قفل (۲) می شود.

 

تست های ممکن:

  • بررسی ولتاژ تغذیه
  • استفاده از دیستگاه عیب یاب

 

ریموت کنترل نصب شده بر روی کلید یا کارت

ریموت کنترل مادون قرمز

 

در مدل های اولیه، ریموت کنترل ها از فرستنده های مادون قرمز استفاده کرده و کد ارسالی توسط LED آن ها (۱)، بوسیله گیرنده های نصب شده داخل خودرو دریافت می گردند. گیرنده پس از دریافت سیگنال، آن را تقویت کرده و توسط سیم برای کنترل یونیت قفل مرکزی ارسال می نماید.

به منظور عملکرد صحیح، راننده می بایستی LED ریموت را مستقیما به سمت گیرنده نصب شده داخل خودرو نگه دارد. ریموت کنترل های مذکور از یک باتری داخل استفاده کرده و بر حسب مدل خودرو، یک کد ثابت یا متغیر با زمان را ارسال می نمایند.

به منظور بالا بردن امنیت و از بین بردن احتمال کپی شدن کد ثابت ارسالی از ریموت کنترل توسط دزدها، از کد متغیر استفاده می گردد.

این کد با هر بار استفاده از ریموت کنترل افزایش می یابد. این افزایش برای ریموت فرستنده و گیرنده قفل مرکزی از یک قانون تبعیت می کند. در صورتیکه ریموت کنترل در محدوده خارج از دسترسی گیرنده عمل نماید، بدلیل افزایش غیر هماهنگ کد داخل ریموت و گیرنده قفل مرکزی، سیستم قفل مرکزی از کار می افتد. برای فعال کردن مجدد، می بایستی عملیات تعریف مجدد ریموت و گیرنده را بر اساس دستورالعمل مخصوص خودرو انجام داد.

 

بر حسب نوع خودرو ۲ تا ۴ عدد ریموت کنترل قابل تعریف می باشد که نحوه تغییر کد ریموت و گیرنده با هم یکسان می باشند.

 

تست های ممکن:

  • بررسی باتری ریموت با مشاهده روشنایی LED موجود روی ریموت
  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

ریموت کنترل رادیویی

ریموت کنترل های جدید، از فرستنده های رادیویی با کد متغیر و با فرکانس ۴۳۳MHZ استفاده می کند. که مجموعه فرستنده (۱) داخل کلید یا کارت نصب می شود.

 

از آنتن گیرنده به جای گیرنده مادون قرمز استفاده شده و می تواند داخل: کنترل یونیت قفل مرکزی، کارت خوان، گیرنده ایموبیلایزر و … نصب شود (۲)

در این مدل، نیازی نیست که ریموت کنترل و گیرنده در یک جهت قرار بگیرند. همچنین کدهای سیستم قفل مرکزی و سیستم ایموبیلایزر از یکدیگر مستقل می باشند.

در صورت تعویض کلید یا کارت، اعداد زیر باید در دسترس باشند:

  • شماره VIN خودرو
  • Access code (در بعضی از خودروها)

 

هشدارهنگام تعویض کلید یا کارت می بایستی از دستورالعمل های خاص آن خودرو و از دستگاه عیب یاب استفاده نمود. برای این کار داشتن “کد حفاظت” یا “کد تعمیرات” که از سرور کد بدست می آید الزامی است. لازم به ذکر است که سیستم هایی که از کنترل رادیویی استفاده می کنند، نیازی به تعریف مجدد گیرنده و فرستنده (مانند مادون قرمز) ندارند و با هر بار باز شدن سویچ این کار بصورت اتوماتیک انجام می گردد.

 

تست های ممکن:

  • تست باتری ریموت (یا کارت)
  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

سایر کنترل ها

همچنین عملیات باز و بسته شدن قفل خودرو می تواند از طریق دیگری غیر از ریموت کنترل نیز انجام گیرد. همیشه یک امکان مکانیکی نیز جهت این کار در نظر گرفته می شود که می تواند یک کلید یا ابزار نصب شده داخل کارت خودرو باشد.

 

بعضی از خودروها دارای یک دکمه هستند که قفل درب ها را بصورت الکتریکی از داخل باز و بسته می کند. این دکمه در حالت قفل بودن درب ها توسط سیستم قفل مرکزی غیرفعال می باشد. در بعضی از مدل ها، در صورت بروز ایراد در سیستم قفل مرکزی، با فشرده نگه داشتن این دکمه، قفل ها باز می شوند.

 

بعضی از کنترل یونیت ها، در صورت افزایش سرعت خودرو از ۸km/h بطور خودکار درب ها را قفل می کنند. این حالت بطور دستی نیز می تواند فعال شود.

بر حسب مدل، بعضی از خودروها دارای این حالت هستند که اگر مدتی پس از غیر فعال شدن قفل مرکزی، هیچ کدام از درب ها باز نشوند، بطور خودکار درب ها قفل می شوند.

در بعضی از کشورها، قفل مرکزی در دو مرحله درب ها را باز می کند، در مرحله اول درب راننده و در صورت زدن دوباره دکمه مربوطه، تمام درب ها باز می شوند. این عمل به دلایل امنیتی انجام می گردد. در صورت بروز تصادف، کنترل یونیت ایربگ به کنترل یونیت قفل مرکزی اطلاع می دهد تا قفل درب ها را آزاد کند.

 

کارت هندزفری

سیستم کارت هندزفری تمام قابلیت های کارت معمولی را دارد با این تفاوت که برای باز یا قفل کردن درب ها نیازی به فشردن دکمه های کارت نمی باشد. برای این منظور در صورت تشخیص وجود کارت تعریف شده در نزدیکی خودرو بوسیله آنتن و لمس شدن دستگیره خودرو به توسط دست (بوسیله سنسور مخصوص) عمل باز شدن قفل درب ها انجام می گیرد. بسته شدن قفل ها نیز یا توسط فشردن دکمه روی کارت و یا توسط تشخیص خروج کارت از داخل خودرو و بطور خودکار انجام می شود. (بر حسب مدل خودرو) در این خودروها، وظیفه نظارت بر عملکرد سیستم قفل مرکزی توسط UCH انجام می گیرد.

 

سنسور دستگیره

این سنسورها، لمس شدن دستگیره درب ها را توسط دست به اطلاع UCH می رساند. در این صورت اگر کارت خارج از خودرو قرار داشته باشد، UCH فرمان باز شدن قفل ها را صادر می کند.

این سنسور از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • یک فرستنده و گیرنده مادون قرمز
  • یک سویچ
  • یک مدار الکترونیکی

 

اشعه مادون قرمز بطور دائم از فرستنده (۱) ارسال شده و پس از انعکاس از آینه (۳)، توسط گیرنده (۲) دریافت می گردد. در صورتیکه دستگیره توسط دست گرفته شود، اشعه ارسالی از فرستنده قطع شده و توسط گیرنده (۲) دریافت نمی گردد. بنابراین مدار الکترونیکی متوجه این وضعیت شده و به UCH اطلاع رسانی می کند. در صورتیکه پس از ۷۲ ساعت دستگیره گرفته نشود، سنسور از کار می افتد و جهت باز نمودن قفل درب باید دستگیره ی درب کشیده شده تا سیستم به حالت اول بازگردد. لازم به ذکر است که دستگیره صندوق عقب دارای سنسور نمی باشد و به جای آن یک کلید باز کن نصب شده است.

 

تست های ممکن:

  • بررسی ولتاژ تغذیه
  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

آنتن های گیرنده

آنتن ها در قسمت های زیر نصب می شوند:

  • سقف
  • سپر عقب
  • دستگیره درب

آنتن ها برای تشخیص کارت و اطلاع رسانی به UCH استفاده می شوند. برد مفید آنتن ها بین ۲ تا ۱۰ متر بوده و براساس موقعیت نصب آن ها و فرکانس ارسالی که بین ۱۲۵KHz تا ۴۳۳MHz می باشد تغییر می یابد.

 

تست های ممکن:

  • استفاده از دستگاه عیب یاب

 

کارت های هندزفری

این کارت ها دارای مدار الکترونیکی مخصوص هستند که وظیفه آن دریافت سیگنال های ارسالی توسط آنتن می باشد. این مدار توسط یک باتری قابل شارژ عمل می کند که این باتری، هنگام قرار دادن کارت داخل کارت خوان شارژ می شود.

 

نحوه ی کارکرد کارت های هندزفری

باز کردن

باز کردن قفل ها بصورت زیر انجام می شود:

۱- گرفتن دستگیره درب یا فشردن قفل صندوق عقب

۲- UCH آنتن ها را فعال می کند. آنتن ها با کارت هایی که مشخصات آن ها داخل UCH ثبت شده است ارتباط برقرار می کند.

۳- در صورتیکه کارت نیز UCH را شناسایی کرد، پس از رد و بدل کردن اطلاعات توسط آنتن ها، فرمان مورد نظر را ارسال می نماید.

۴- در صورت تایید کدهای ارسالی از طرف کارت توسط UCH، در نهایت فرمان باز شدن قفل ها ارسال می گردد.

 

توجه: در روش ارسال اطلاعات بصورت غیر مستقیم، کدهای ارسالی از طرف کارت و آنتن، پس از انجام محاسبات خاص ریاضی بر روی آن ها مورد ارزیابی و پردازش قرار می گیرند.

حتی اولین مدل های سیستم هندزفری از ارسال کد متغیر بین UCH و کارت استفاده می کنند.

 

قفل کردن از راه دور

۱- پس از بسته شدن کامل درب های خودرو، UCH وجود کارت در شعاع قابل دسترسی آنتن های خود را بررسی می کند.

۲- در صورت خارج شدن کارت از شعاع قابل دسترسی آنتن ها، UCH فرمان قفل شدن محرک ها را صادر می کند.

 

مثال هایی از کاربرد کارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *