لوگو تارک خودرو
تعمیرات کولر خودرو

تعمیرات کولر خودرو

توصیه های کلی و عمومی

به گزارش تارک خودرو: قبل از شروع کار در تعمیرگاه، توجه به نکات زیر ضروری و مهم است:

  • همیشه از دستکش و عینک ایمنی با محافظ های جانبی در حین کار با گاز کولر استفاده کنید. (خطر سوختگی و پرش مواد)
  • همیشه در محیط هایی که تهویه مناسب دارند کار کنید. گاز را در محل هایی مانند چاه و چاله و اتاق های در بسته ذخیره نکنید.
  • در دماهای بالای ۱۰۰C (بعنوان مثال ناشی از یک نقطه داغ) سیال مبرد تجزیه شده و یک گاز به شدت ناراحت کننده تولید می کند. جوشکاری و لحیم کاری بر روی سیستم کولری که از قبل نصب شده است، ممنوع است.
  • سیگار کشیدن نزدیک مدار سرمایش کولر ممنوع است. عبور خودرو از کوره رنگ یا کار بر روی خودرو در نزدیک کوره رنگ، زمانی قابل انجام است که دما از ۸۰C تجاوز نکند.

 

مراقبت ها و نگهداری عمومی

عملیات زیر باید هر ساله انجام شود:

  • تمیز کردن و تخلیه کندانسور و رادیاتور خنک کننده موتور
  • کنترل اینکه لوله تخلیه آب تقطیر شده از اواپراتور، سالم باشد.

به منظور مقابله با بوهای نا خوشایند سیستم تهویه،انجام عملیات ضدباکتری توصیه می شود.

 

کنترل میزان شارژ مدار می بایست بر طبق مدارک و مستندات فنی نگهداری و سرویس صورت گیرد. نوع و مشخصات گاز کولر در پلاک مشخصه ای در خودرو مشخص شده است.

 

مستندات

مستندات مرجع بعنوان یک ابزار لازم می باشند. این امر خصوصا هنگام کار بر روی اجزایی که می توانند برای تعمیرکار و کحیط مضر باشند صحت خود را نشان می دهد.

 

هشدار: قبل از شروع کار، در قسمت مربوطه در برنامه Dialogys به مستندات مرجع مراجعه کنید. با این کار شما همیشه به آخرین اطلاعات دسترسی خواهید داشت. همچنین به اطلاعیه های فنی مروبط نیز مراجعه نمایید.

ترمومتر یا دماسنج الکترونیکی

از ترمومتر برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم کولر استفاده می شود. اندازه گیری دما تحت شرایط خاص و در خروجی دریچه های تهویه هوا صورت می پذیرد.

 

دستگاه عیب یاب CLIP

از دستگاه عیب یاب به منظور کنترل عملکرد مدار سرمایش استفاده می شود. با این دستگاه می توان مقادیر مربوط به پارامترها، وضعیت و خطاهای سیستم را مشاهده نمود.

تکمیلی: اگر دیدیم کولر خوب جواب نمی دهد و یا کمی کار می کند و بعد از آن می بینیم که بعد از Condenser یخ زده یعنی اینکه یک گرفتگی در کندانسور وجود دارد که نقش شیر انبساط را بازی می کند.

اگر روغن ته نشین شده و کمپرسور یکدفعه روشن شود این حرکت ناگهانی روغنی که از گاز جدا شده به سوپاپ ورودی ضربه می زند که ممکن است آن را دفرمه کند و باعث صدا در کمپرسور گردد.

 

تستر کولر CLIMTEST II

از این دستگاه اندازه گیری برای کنترل عملکرد کولر استفاده می شود. این دستگاه دارای سنسورهای مختلفی می باشد (فشار، دما و رطوبت)

توجه: حرارت موتور می تواند مقادیر خوانده شده را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین سنسورهای دما باید در محلی قرار گیرند که از نظر موقعیت کمترین تاثیر را از تشعشع حرارتی موتور بپذیرند.

 

دستگاه های بازیابی، شارژ و تخلیه گاز کولر

این دستگاه جهت نگهداری و سرویس داخلی مدار سرمایش بصورت اتوماتیک یا دستی می باشد. این دستگاه جهت تست سریع عملکرد بوسیله قرائت مقادیر گیج های فشار نیز کاربرد دارد. جهت سرویس و نگهداری کولر از این دستگاه در موارد زیر استفاده می شود:

  • بازیابی گاز کولر
  • ایجاد خلاء در مدار سرمایش
  • بازیابی و تزریق روغن کمپرسور
  • شارژ سیستم کولر

 

دو نوع از نشت یاب ها

  • نشت یابی صوتی

این دستگاه در مجاورت گاز کولر به پخش یک سیگنال صوتی پرداخته که از آن می توان جهت تعیین موقعیت نشتی استفاده کرد.

 

  • نشت یاب فرا بنفش یا نوری

این دستگاه به صورت یک کیت در داخل کیف مخصوصی می باشد. این کیت شامل لامپ فرابنفش، عینک مخصوص، ابزار تزریق و مایع ردیاب فلورسنت (ماده معرف گاز کولر) می باشد.

از لامپ برای تعیین موقعیت نشتی گاز کولر استفاده می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *