لوگو تارک خودرو
باد تایر ( Air Pressure )

باد تایر ( Air Pressure )

به گزارش تارک خودرو: فشار باد تایر به نوع تایر، نحوه ی استفاده از آن و مقدار نیرویی که به آن وارد می شود، بستگی دارد. فشار باد تایرهای خودروهای سواری در محدوده ۲۲ تا ۳۶ پوند بر اینچ مربع ( ۱٫۵۵ تا ۲٫۵۳ اتمسفر ) ( ۱۵۲ تا ۲۴۸ کیلو پاسکال ) می باشد. همچنین فشار باد تایرهای کامیون ها و اتوبوس ها به ۱۰۰ پوند بر اینچ مربع ( ۷ اتمسفر ) ( ۶۹۰ کیلو پاسکال ) می رسد.

میزان فشار باد تایرها در طول عمر آنها تاثیر زیادی دارد؛ بطوریکه کم یا زیاد بودن باد تایر باعث ساییدگی بیشتر یک قسمت از تایر می شود. همچنین فشار باد تایر تعیین کننده ی خاصیت ارتجاعی تایر می باشد؛ بطوریکه با در نظر گرفتن بار وارده به تایر می توان تغییر شکل دیواره های تایر و محل تماس تایر با سطح جاده ( Foot Print یا Contact Path ) را بررسی کرد.

 

نگهداری تایرها در فشار باد توصیه شده کارخانجات، یکی از ساده ترین روش های صرفه جویی بنزین، افزایش عمر آج تایر و افزایش ایمنی است. اداره ی انرژی آریزونای آمریکا، سندی را منتشر کرد، مبنی بر اینکه اگر تایرهای شما ۲۴psi باد شده باشند، و شما باد آنها را تا ۳۲psi افزایش دهید، به ازای هر گالن سوخت می توانید ۳ مایل مسافت بیشتری را طی کنید. ( بطور میانگین ۱۰% افزایش )

همیشه فشار باد تایرهایتان را هنگام سرد بودن آنها بازرسی نمایید. فشار باد تایرها باید حداقل هفته ای یکبار بازدید شوند؛ زیرا دمای هوای بیرون تغییر کرده، و این تغییر دما باعث تغییر فشار باد تایرها می شود. بطور مثال، اگر شما در ماه جولای فشار باد تایرهایتان را تنظیم نموده و تا ماه دسامبر آن ها را بازدید نکنید، دچار چند psi کاهش فشار باد تایر، افزایش مصرف سوخت نسبت به مسافت طی شده و افزایش سایش آج تایر خواهید شد. همچنین بخاطر داشته باشید، تایر زاپاس خود را نیز از نظر کاهش فشار باد بازدید نمایید.

فشار باد مناسب تایرهای خودرو از طرف شرکت سازنده، در کتابچه مالک خودرو و یا برچسب تایر که به لبه ی درب خودرو، ستون درب، جعبه ی داشبورد و یا درب سوخت چسبیده است، قید می گردد. این برچسب شامل اطلاعاتی نظیر ماکزیمم بار خودرو، فشار باد تایرهای سرد و سایز پیشنهادی کارخانه سازنده ی خودرو برای تایر می باشد.

 

علاوه بر بازدید دوره ای فشار باد تایر، شرایط دیگری ( نظیر تغییرات آب و هوایی ) وجود دارند که بازدید دوره ای را الزامی می نمایند. تغییرات فصلی یا ارتفاعی باعث افزایش یا کاهش فشار باد تایرها می شوند ( برای هر ۱۰ درجه تغییر دما، فشار باد تایر ۱psi تغییر می کند )؛ همچنین یکی از مواردی که غالبا نادیده گرفته می شود، میزان بار کامیون ها و وانت بارهاست. از آنجایی که این وسایل نقلیه را می توان به اشکال مختلفی بارگیری کرد، فشار باد مناسب باید براساس بار واقعی وارده به تایرها تعیین شود.

یکی از شرایط خطرناکی که تایر را تهدید می کند، نشت آهسته باد تایر است. یک میخ کوچک، پیچ یا اشیاء دیگر می تواند تایر را پنچر کند. به این ترتیب، باد داخل تایر از اطراف جسمی که مسبب سوراخ شدن تایر است، به آهستگی و بدون آنکه راننده متوجه شود، نشت می کند. در این وضعیت، بهترین عملکرد راننده توجه به نشانه های این پیشامد است. راننده باید نسبت به خمیدگی، ارتعاشات غیر طبیعی و صدای تیک تیک ( مخصوصا در سرعت های پایین ) توجه کرده و هوشیار باشد. اگر شما متوجه این علایم شوید، می توانید در همان جاده ای که رانندگی می کنید، تایرها را از نظر رانده شدن، ارتعاش و تولید صدا مورد توجه قرار داده، و در صورت تشخیص اشکال، نسبت به تعویض آن با تایر زاپاس اقدام نمایید. همچنین برآمدگی دیواره ی جانبی و تولید حرارت زیاد از دیگر نشانه های نشت آهسته تایر است.

 

  • معایب تایر کم باد:
  1. باعث افزایش اصطکاک تایر با سطح جاده، و بالطبع کاهش عمر تایر می شود.
  2. کناره های آج تایر بیشتر ساییده می شود
  3. در این حالت تایرها بیش از اندازه انحنا پیدا کرده، و بیشتر گرم و سریعتر ساییده می شوند.
  4. فشار باد کم تایر، فرو رفتگی تایر در زمین را کاهش داده، و خمیدگی تایر را افزایش می دهد

 

  • معایب تایر پر باد:

بدلیل سفتی تایر، از خاصیت ضربه گیری آن کاسته شده، و ضربات ناشی از ناهمواری های سطح جاده، به اتاق خودرو و سرنشینان منتقل می شود.

در سرعت های زیاد باعث تیز شدن فرمان و سر خوردن خودرو می شود.

فشار بیش از حد باد تایر، سبب پاره شدن نخ های قسمت منجید تایر می شود.

ناحیه وسط آج تایر بیشتر ساییده می شود.

در این حالت تایر بصورت عادی انحنا پیدا نمی کند؛ و به دیواره و لایه های داخلی آن فشار زیادی وارد می شود.

فشار باد زیاد تایر، موجب افزایش فرو رفتگی تایر در زمین، و بالطبع باعث افزایش مقاومت غلتشی تایر می گردد.

 

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *