لوگو تارک خودرو
انواع تایر بر اساس تیوب گذاری

انواع تایر بر اساس تیوب گذاری

۱- تایر تیوب دار ( Inter Tube Tire ):

به گزارش تارک خودرو: در این تایرها از یک تیوب در داخل تایر بهره می برند، که هر دوی آن ها بر روی رینگ قرار می گیرند. تیوب یک محفظه ی لاستیکی حلقوی است که هوای فشرده را در خود نگه می دارد، و برای ساختن آن از لاستیک طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود.

برای ارسال هوای فشرده به درون تیوب، از سوپاپ ( والو – Valve ) که بخشی از تیوب می باشد، استفاده می کنند. هوای فشرده بوسیله ی یک سوپاپ فنر سوار وارد تیوب شده و آنرا باد می کند؛ بطوریکه این فشار هوای درون تیوب سبب می شود که لاستیک شکل خود را حفظ کند. نیروی فنر و فشار باد نیز، سوپاپ را در وضعیت عادی خود که وضعیت بسته است، نگه می دارند.

تیوب مورد استفاده در تایر رادیال باید به عنوان تیوب تایر رادیال درجه بندی شده باشد. هر نوع تیوب دیگری که در تایر رادیال نصب شود، ممکن است پنچر شود.

تیوب ایمن، نوع دیگری از تیوب است که در حقیقت، دو تیوب تو در تو می باشد که اگر تیوب خارجی آن پنچر شود، داخلی باد را نگه می دارد؛ همچنین تیوب های ضد پنچری نیز وجود دارند که بوسیله ی ماده ی درزبند داخل شان در مواقع پنچری از خارج شدن باد جلوگیری می کند.

 

۲- تایر تیوب لس ( Tubeless Tire ):

در این تایرها، تیوب داخلی حذف شده و هوای فشرده بین تایر و رینگ چرخ حبس می شود. اگر تایر تیوب لس پنچر شود و سوراخ آن ریز باشد، می توان بوسیله ی مایع مخصوصی اقدام به ترمیم آن کرد، و چنانچه سوراخ بزرگ باشد، با انداختن تیوب به داخل تایر همانند تایر تیوب دار از آن استفاده می نماییم، که در این حال دیگر بنام تایر تیوب لس نخواهد بود.

در تایرهای تیوب دار، سوپاپ به تیوب متصل شده و از سوراخ کف رینگ بیرو می آید؛ اما در تایرهای تیوب لس، سوپاپ جداگانه ای وجود دارد که در سوراخ کف رینگ قرار می گیرد.

معمولا بر روی سوپاپ ( والو ) درپوشی قرار می گیرد که از ورود گرد و خاک به درون آن جلوگیری می نماید.

تعمیر موقت یک سوراخ کوچک در تایر تیوب لس را می توان در حالتی که تایر بر روی رینگ قرار دارد، انجام داد. یک تیوب لاستیکی را وارد سوراخ می کنند، بطوریکه این تیوب سوراخ را پر کرده و مانع خروج هوا می شود.

 

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو، انتشارات پارتیان، مهندس حسین رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *