لوگو تارک خودرو
معرفی فریم در ساختمان خودرو

معرفی فریم در ساختمان خودرو

مقدمه

فریم، پایه و تکیه گاهی را شکل می دهد، که بدنه ی خودرو و اجزای مونتاژ شده، بترتیب بر روی آن نصب می گردند. در تعریفی دیگر، عضوی ساختمانی و تحمل کننده ی بار است، که تکیه گاهی را برای موتور و بدنه فراهم کرده، و در عوض توسط سیستم تعلیق، نگهداری و حمایت می شود.

در کارخانجات تولید کننده ی خودرو، فریم بر روی خط مونتاژ (Assembly Line) قرار می گیرد؛ و با بستی بر روی حامل خود محکم می گردد، تا از حرکتش در حین گذر از خط تولید جلوگیری شود. از این قسمت به بعد، فریم خودرو به سمت مناطق مونتاژ اجزاء (Component Assembly Areas) برده می شود، تا تعلیق های جلو و عقب (Front And Rear Suspensions)، مخازن گاز (Gas Tanks)، اکسل عقب (Rear Axle)، میل گاردان (Drive Shaft)، جعبه دنده (Gear Box)، جعبه فرمان (Steering Box)، کاسه چرخ ها (Wheel Drums)، و سیستم های ترمز (Braking Systems) بطور متوالی بر روی آن نصب گردند.

در ادامه تصاویر نوع X نشان داده شده است. این فریم ها شامل مهار کننده هایی با عضوهای متقاطع می باشند، که به طور مورب قرار می گیرند، و در برابر فشارهای وارده مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

یک فریم که براحتی تاب برداشته و پیچ می خورد، این امکان را فراهم می سازد که بدنه تحت تاثیر فشارها و تنش های ناخواسته ای قرار بگیرد، و نهایتا انحرافاتی در ساختمانش ایجاد گردد؛ که برای مثال، می تواند موجب باز و بسته شدن نامناسب درب های خودرو گردد.

امروزه طراحان بدنه ی خودرو (Car Body) و فریم شاسی (Chassis Frame) نشان داده اند که یکپارچه کردن این دو عضو ساختمانی، مزایای بسیاری برای خودروهای سواری به همراه دارد، و تحمل آنها را در برابر فشارهای وارده افزایش می دهد.

 

منبع: تکنولوژی شاسی خودرو – انتشارات پارتیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *