لوگو تارک خودرو
تفاوت واحدهای اسب بخار PS

تفاوت واحدهای اسب بخار PS

به گزارش تارک خودرو: کمپانی های خودروسازی در کشورهای مختلف واحدهای اسب بخار متفاوتی در نظر گرفته اند و قدرت محصولات خود را بر اساس آن اعلام می کنند که تفاوت میان این واحدها تا حدی باعث هرج و مرج شده است.

نشریات انگلیسی به اسب بخار ترمزی یا Brake Horpsepower اشاره می کنند. این واحد تقریبا مشابه واحدی هست که در بقیه قسمتهای اروپا به کار می رود اما نه به طور کامل. این اختلاف واحد در موتورهای کوچکتر زیاد به چشم نمی آید ولی وقتی صحبت از خودروهای سوپر اسپرت با توان بالا می شود این تفاوت قدرت بین واحدها چشمگیر و آزاردهنده است. مثلا بوگاتی ویرون بر اساس واحد PS قدرتش ۱۰۰۰ اسب بخار است که بر اساس واحد BHP یا همان اسب بخار ترمزی ۹۸۶٫۴ اسب در بریتانیا اعلام می شود.

این اختلاف نه تنها درک خواننده را دچار مشکل می کند بلکه در بازاریابی سازنده نیز تاثیر منفی می گذارد. به همین خاطر اکثر موارد به واحد متریک PS برخورد می کنیم که واحد اسب بخار آلمان است و با واحد CV که مخصوص ایتالیاست یکسان می باشد. استفاده از واحد PS آنقدر فراگیر شده است که حتی در اطلاعات رسمی ژاپنی که برای اینفینیتی اعلام شده به چشم میخورد.

 

اکنون این سوال پیش می آید که وجود بیش از یک واحد برای اسب بخار چه مشکلی ایجاد می کند؟

برای تازه واردها، حتی خبرنگاران باعث گیجی و ابهام می شود. در اغلب موارد مشخص نیست سازندگان در بروشورهای خود از چه واحدی استفاده کرده اند. به عنوان مثال بی ام و و آئودی قدرت بعضی مدلهای خود در آمریکا را بر اساس واحد PS اعلام کرده اند. خودروهایی نظیر BMW M6 و Audi RS6 را می توان نام برد که قدرتشان بر اساس واحد PS به ۵۶۰ می رسد ولی اگر بخواهید با خودرویی مثل شورولت کوروت آنها را مقایسه کنید باید قدرت آنها بر اساس واحد HP را در نظر بگیرید که ۵۵۲ می شود. این داستان در مورد پورشه و بسیاری از خودروسازان آلمانی دیگر نیز صدق می کند.

خودروی Mini Cooper نیز گریبانگیر این مشکل است. در حالی که قدرت اعلامی برای مدل ۲ لیتر توربوی آن ۱۹۲ اسب ظاهرا بر اساس واحد BHP اعلام شده ولی در اصل قدرت آن ۱۹۲ PS است که برابر با ۱۸۹ BHP است!

مورد آزاردهنده دیگر قدرت لامبورگینی آونتادور است که در بعضی نشریات عدد ۶۹۰ را به واحد HP برای آن می شنویم. با توجه به اینکه خود لامبورگینی حتی در اسم این مدل که LP700-4 است عدد ۷۰۰ را به واسطه قدرت اعلامی در نظر گرفته است.

از نظر تئوری مفهوم HP و BHP متفاوت هستند. در واحد BHP میزان انرژی باقی مانده پس از اتلاف نیرو در اثر چرخاندن اجزایی مثل گیربکس، دینام و واتر پمپ سنجیده می شود در حالی که HP برابر با BHP مِنهای نیروهای اتلافی ذکر شده است. در نتیجه تمام خودروها ۲ بار بر اساس دو واحد مختلف قدرتشان سنجیده می شود. برای تبدیل PS به HP باید رقم اعلامی بر اساس PS را در عدد ۰٫۹۸۶۴ ضرب کنید که تکرار این کار برای هر خودرو خوشایند نیست.

در بعضی موارد نادر که قدرت خودروها دوبار سنجیده می شود باز هم ابهاماتی ایجاد می شود. مثلا آمریکاییها دوست دارند توان خودروهای اسپرت خود را بسیار دقیق اعلام کنند زیرا باعث می شود مشتریان به اعداد تستهای داینو اعتماد کنند. وقتی فورد قدرت فوکس ۲ لیتری را بر اساس استاندارد آمریکا سنجید ۲۵۲ اسب HP به دست آمد که برابر با ۵/۲۵۵ اسب به واحد PS است. در حالی که اروپایی ها قدرت آن را ۲۵۰ PS اعلام کردند! در این مورد تفاوت به حدی گیج کننده است که قدرت به واحد HP حتی بالاتر از PS شده است!

پس آیا هدف از بازی با ارقام و اعداد پیچیده چیزی جز مغشوش کردن و سردرگمی ماست؟

این فقط بخش کوچکی از مشکلات به وجود آمده است. این مشکل تفاوت واحد حتی به بحث وزن نیز سرایت می کند. مثلا یک پاوند ۰٫۴۵ کیلوگرم است که در تئوری بسیار ساده است ولی در عمل هنگام سنجش وزن موارد دیگری پیش می آید که مجددا باعث سردرگمی می شوند. مثلا در آمریکا وزن خودرو با مقداری بار، یک راننده متوسط از نظر وزن و سوخت در باک سنجیده می شود. ولی آیا مفهوم دقیق راننده فوق مشخص است که چقدر وزن دارد؟ آیا مفهوم دقیق از وزن بار مشخص است؟ خیر.

بنابراین تا وقتی مشکل تفاوت واحدها حل نشود و همه از یک واحد ثابت و مشخص استفاده نکنند این قبیل سر در گمی ها باعث ایجاد ابهامات و اشتباهات خواهد شد. برای اینکه کمتر دچار دوگانگی شوید باید به کشور سازنده خودرو و واحد اسب بخار آن توجه کنید.

▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼

تعمیرگاه تویوتا: تعمیرات تخصصی خودروهای تویوتا و انواع خودروهای روز دنیا

تلفن تماس: ۰۲۱۴۴۹۰۵۶۲۰ – ۰۹۱۰۳۰۰۳۰۰۴

▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲

خلاصه مقاله: تفاوت واحد های اسب بخار

کمپانی های مختلف خودروسازی واحدهای اسب بخار متفاوتی دارند که در بازار خودروسازها باعث ایجاد هرج و مرج شده است. نشریات انگلیسی به اسب بخار ترمزی یا Brake Horpsepower اشاره می کنند. این اختلاف واحد در موتورهای کوچکتر زیاد به چشم نمی آید ولی وقتی صحبت از خودروهای سوپر اسپرت با توان بالا می شود این تفاوت قدرت بین واحدها چشمگیر و آزاردهنده است.  به همین خاطر اکثر موارد به واحد متریک PS برخورد می کنیم که واحد اسب بخار آلمان است و با واحد CV که مخصوص ایتالیاست یکسان می باشد.

اکنون به این موضوع خواهیم پرداخت که وجود بیش از یک واحد اسب بخار چه مشکلی ایجاد می کند؟

برای تازه واردها، حتی خبرنگاران باعث گیجی و ابهام می شود. در اغلب موارد مشخص نیست سازندگان در بروشورهای خود از چه واحدی استفاده کرده اند. مقایسه قدرت اسب بخار خودروهای کمپانی های مختلف براساس واحدهای PS و BHP باعث سردرگمی و اذیت مخاطب می شود. برای تبدیل PS به HP باید رقم اعلامی بر اساس PS را در عدد ۰٫۹۸۶۴ ضرب کنید که تکرار این کار برای هر خودرو خوشایند نیست. این قبیل مشکلات برای وزن خودرو نیز وجود دارد. مثلا هنگامی که کمپانی خودروسازی آمریکا وزن خودرو را مشخص می کند براساس میزانی بار و وزن متوسط راننده این رقم را اعلام می کند. اما آیا میزان بار مشخص است؟ آیا میزان وزن راننده ها یکی است؟ پس برای جلوگیری از این سردرگمی ها بهتر است براساس کارخانه سازنده خودرو تمامی واحدها را در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *